Den 25. november trykket lokalaviser over hele landet helsider som fikk det til å gå kaldt nedover ryggen på leserne: Fire sider med dødsannonser – og alle gjaldt kvinner.

Derfor publiserte de fire sider med dødsannonser

Den 25. november trykket lokalaviser over hele landet helsider som fikk det til å gå kaldt nedover ryggen på leserne: Fire sider med dødsannonser – og alle gjaldt kvinner.

Publisert

For fjerde året på rad står Hyper bak den årlige 16-dagers kampanjen «Taushet tar liv», på oppdrag fra Krisesentersekretariatet og Likestillings- og diskrimineringsombudet.

Kampanjen har til hensikt å vise det grufulle omfanget av partnerdrap, og å gjøre folk kjent med hvilke hjelpetiltak som finnes før det går så langt.

Avisene trykket 67 dødsannonser, én for hver kvinne som kan bli drept av partneren sin de neste ti årene.

Anledningen var FNs internasjonale dag for avskaffelse av vold mot kvinner.

– De siste ti årene har 67 kvinner blitt drept av sin partner eller ekspartner, og i sju av ti drap ble det registrert vold i forkant av drapet. Det vil si at veldig mange av disse drapene var varslede drap, og kunne derfor vært unngått. Dersom det ikke gjøres nok for å forhindre drapene, tilsier statistikken at vi innen 2032 vil ha mistet enda 67 kvinner til partnerdrap, forklarer Julie Haatuft, prosjektleder i Krisesentersekretariatet i en pressemelding.

Blir du eller noen du kjenner utsatt for vold i nære relasjoner?

Kontakt Vold- og overgrepslinjen for råd og veiledning.

Ved akutt fare for liv og helse, kontakt politiet på 112.

Kreatørene Martine Fonstad-Smith og Martine Skjekkeland, sammen med innholdsrådgiver Henriette Numme, står bak idéen om å trykke 67 dødsannonser, én for hver av kvinnene som kan bli drept av sin partner de neste ti årene.

Valget om å ta i bruk lokalaviser, er ikke tilfeldig.

– Partnerdrap er ikke en typisk storby-greie. Det er noe som berører og ryster lokalmiljøer over hele landet. Folk har gjerne et nært forhold til lokalavisa, og mange abonnerer ene og alene for å bla seg fram til rubrikkannonsene. Vi håpet å skape sterke følelser hos leserne. Det skulle gjøre litt vondt å kanskje se navnet til noen du kjenner stå på trykk i en dødsannonse, sier teamet i pressemeldingen.

Kampanjen viser den brutale sannheten dersom samfunnet ikke gjør nok for å forhindre at statistikken gjentar seg.

– Vi kan ikke forvente at folk flest har spisskompetanse på vold i nære relasjoner, men vi må informere om hvor man kan henvende seg for å få hjelp, enten man selv er utsatt for vold, eller kjenner noen som er det, sier Haatuft.

I tillegg til at flere lokalaviser valgte å gi bort gratis annonseplass til kampanjen, ble den også plukket opp av TV 2 og God Morgen Norge.

– Vi må lære av historien. For historien og statistikken rundt partnervold i Norge er vond, og vi må kjenne det ordentlig på kroppen for å faktisk ønske og klare å gjøre en forskjell. Vårt mål var å lage en kampanje som folk husker langt etter kampanjeperioden, og det håper vi at vi har klart med denne løsningen, sier Johanna Nordberg Aas, strategisk rådgiver i Hyper.

Powered by Labrador CMS