Norges Mummifans gjør seg klare for årets store begivenhet når den ettertraktede Mummidagkoppen lanseres fredag.
Forfatter Tove Janssons bursdag 9. august markeres med det som lover å bli rekordlange køer og skyhøye forventninger hos Moomin Arabia.
Sprenger rekorder
Moomin Arabias første norske flaggskipsbutikk, som åpnet dørene på Sandvika Storsenter i mars, forbereder seg på det som kan bli tidenes Mummi-invasjon.
Selv Mummitrollet stilte seg i kø da Norges første Moomin Arabia-butikk åpnet på Sandvika Storsenter.Foto: Hermier
– Vi venter stor pågang og kø allerede før åpning. Vekterne er på plass en time før dørene åpnes for å håndtere tilstrømningen, forteller assisterende butikksjef Cathrine Borgersen.
Butikken fikk en forsmak på Mummi-hysteriet i april, da en signering med den folkekjære Moomin-illustratøren Tove Slotte trakk hele 200 ivrige fans.
– Men dette ble bare en forsmak på Mummidagen. Vi regner med å sprenge alle rekorder, både når det gjelder oppmøte og salg, forteller Borgersen.
Blir utsolgt
Den store attraksjonen på Mummidagen er Mummidagkoppen for 2024, «Vår», som er tredje del i en ettertraktet sesongkolleksjon.
På årets Mummmidagkopp, Våren, vekkes Mummidalen til livet etter vinterdvalen.Foto: Fiskars Group
Antall tilgjengelige kopper? Strengt hemmelig. Men hun er krystallklar på én ting:
– Det er begrenset oppslag. Vi har blitt nedringt av folk som vil forhåndsbestille, men det går dessverre ikke. Her gjelder det å være tidlig ute på selve dagen. Førstemann til mølla!
Etter det KOM24 erfarer så regner man med å bli helt utsolgt, noe som gir millionomsettning.
Janicke Rydning i Fiskars Norge forteller at Mummidagen vanligvis vekker stor interesse. Hun håper feiringen blir en suksess i år også, og at den nye Mummidagkoppen blir populær blant både gamle og nye Mummifans.
– Engasjementet fra ivrige Mummifans som deltar på feiringen, pleier også å bidra til å skape en magisk stemning. Vi er stolte av den positive responsen vi har mottatt så langt, og vi ser frem til å feire Mummidagen 2024 med fans i Norge og resten av verden, sier Rydning.
I oktober i fjor strakte køen seg flere hundre meter utenfor Kitch’n-butikken i Torggata i Oslo, da Moomin Arabia i samarbeid med finske Finnair lanserte en jubileumskopp.
Fremst i køen møtte KOM24 Peter og Jeanette, som hadde reist hele veien fra Stockholm til Oslo for å sikre seg koppen. Da klokken nærmet seg 9, hadde de stått i kø siden 04:30.
Stor oppmerksomhet
Kø er uunngåelig, men Moomin Arabia lokker de første 50 kundene med med goodiebags fylt med Mummi-godbiter.
Og moroa stopper ikke der. Gjennom hele dagen kan fans møte selveste Mummitrollet, klar for klemmer og selfies som garantert vil pryde sosiale medier i ukevis.
For å holde stemningen på topp i køen, byr også butikken på gratis kaffe til ventende fans.
Og for de virkelig dedikerte samlerne, får man et Mummidaghåndkle i gave ved kjøp av tre eller flere mummidagkopper.
– Det er en glede å bistå Fiskars med kommunikasjonsarbeidet opp mot Mummidagen. Dagen treffer et bredt publikum og vekker da naturligvis interesse i både nasjonale og lokale medier. Det er mange som viser engasjement og er interessert i å kjøpe Mummidagkoppen og jeg tror begivenheten vil vekke stor oppmerksomhet i år også, sier Nathalie Hagh Hermier, byråleder i Hermier som er PR-byrået til Moomin Arabia.