Kommunikasjonssjef i Human-Etisk Forbund, Marit Øimoen er programleder i poodkasten «Innestemme».

Human-Etisk Forbund lager podkast for å tilby kunnskap på brukernes premisser

Vi vet at publikummet vårt, medlemmer og andre, konsumerer innhold på ulikt vis. Derfor har vi som mål å få ut innholdet vårt i forskjellige formater, sier kommunikasjonssjef Marit Øimoen.

Publisert

– Da det autoritære regimet i Russland invaderte Ukraina, kastet vi oss rundt, og gikk live med en idé vi hadde tenkt på lenge, sier kommunikasjonssjef i Human-Etisk Forbund, Marit Øimoen i en pressemelding.

Hun er også programleder for deres nye podkast «Innestemme», der de går i dybden på hvorfor humanistiske og liberale verdier som frihet og demokrati er under press.

Kunnskap på brukernes premisser

Podkasten er en del av organisasjonens satsing på eget innhold, og mer brukerorientert kommunikasjon.

– Den nye podkasten føyer seg inn i rekken av nysatsinger. Vi vet at publikummet vårt, medlemmer og andre, konsumerer innhold på ulikt vis. Derfor har vi som mål å få ut innholdet vårt i forskjellige formater.

Organisasjonen har de siste årene styrket kommunikasjonslaget kraftig og lanserte nylig en ny og brukerorientert nettside. Økt fokus på brukerne gjennomsyrer kommunikasjonen og gjenspeiler seg blant annet i satsingen på segmenterte kundereiser.

– Som humanistisk livssynssamfunn vil vi bidra til å spre innsikt og bevissthet om hvordan autoritære krefter bryter ned enkeltmenneskers og gruppers frihet, og angriper det liberale demokratiet. Stadig flere lytter til podkaster for å holde seg oppdatert på det som skjer i verden, vi ønsket å tilby kunnskap på brukernes premisser.

Ikke en nyhetspodkast

Bakgrunnen for navnevalget var enkelt.

– Vi ønsker å snakke om mer eller mindre brennbare temaer, med innestemme. Hvis episodene bidrar til at flere av oss forstår litt mer, så har vi i hvert fall gjort noe. Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre noe. Det er litt av tanken for hvorfor vi har lansert podkasten Innestemme.

Hver episode tar for seg ett tema for å kunne gå i dybden.

– Vi vil sette oss ned med én ekspert, og virkelig ha tid til å gå i dybden på de sakene vi tar opp. Det er også viktig for oss at episodene har en relevans i lengre tid enn den uken de kommer ut. Dette er ikke en nyhetspodkast, sier programlederen.

Podkasten spilles inn hos, og produseres av, MicDrop Media hvor det også er mulighet for filmopptak, slik at innholdet kan presentere på ulike måter.

– Vi i Micdrop er glad for å være med på å lage en podkast som bidrar til å spre kunnskap og innsikt i viktige tema som demokrati og menneskerettigheter, forteller Torgeir Johansen, daglig leder i Mic Drop Media.

Powered by Labrador CMS