Stortingspresident Tone Wilhelmsen Trøen blir intervjuet av kommunikasjonsrådgiver Ida Helene Andersen til @stortinget_ung.
Stortingspresident Tone Wilhelmsen Trøen blir intervjuet av kommunikasjonsrådgiver Ida Helene Andersen til @stortinget_ung.

Stortinget satser for å engasjere de unge: – Vi håper det bidrar til å bygge tillit

– Vi vil tilby de unge å komme nær politikere på en måte som man ikke får fra andre arenaer.

Publisert Sist oppdatert

I oktober lanserte Stortinget en egen Instagram-konto rettet mot ungdom.

Nå deler Stortingsrepresentant Tone Wilhelmsen Trøen og kommunikasjonsrådgiver Ida Helene Andersen erfaringer med arbeidet som er blitt gjort - og hvorfor denne satsingen er så viktig.

- Avhengig av tillit

Trøen og Andersen kan fortelle at bak Stortinget Ung-kontoen står interne ressurser. Kontoen er et ledd i det systematiske arbeidet for å bidra til at barn og unge lærer om Stortinget og får forståelse for, og kjennskap til de demokratiske prosessene.

– Det vi til syvende og siste håper på er at de unge blir aktive, ikke nødvendigvis som politikere, men i samfunnet. Vi ønsker at de unge skal delta i viktige diskusjoner, og det er ingen tvil om at gjennom Stortinget Ung vil vi forsøke skape en nærhet til de som er folkevalgte, forteller Stortingspresidenten.

Instagram-kontoen legger daglig ut innhold, og det er Lasse og Thea som er kontoens ansikts-utad.

– Vi ser for oss en 17-åring og forsøker skreddersy innholdet til den gruppen. Slik når vi også ut til de som er eldre enn den målgruppen, og de som er yngre, forteller Trøen.

Stortingspresidenten vektlegger bakteppet for det hele.

– Det viktige og alvorlige bakteppet bak alt vi gjør er at vi ønsker å skape større forståelse for de demokratiske prosessene blant generasjonen som skal ta over, sier hun og legger til:

– Stortinget er avhengig av å få tillit, og for å få denne tilliten fra de unge er vi nødt til å skape forståelse. Vi har høy tillit her i Norge, men det må aldri bli en hvilepute. Det er veldig viktig at Stortinget Ung er en del av dette arbeidet.

Realityserie og spørretime

– Vi vil tilby de unge å komme nær politikere på en måte som man ikke får fra andre arenaer. Vi tror og håper det bidrar til å bygge tillit, sier kommunikasjonsrådgiver Andersen - som jobber aktivt med kontoen.

Hun forteller om en fast spalte kalt «20 spørsmål», der politikerne blant annet må svare på spørsmålet «Hvilken realityserie ville du takket ja til å bli med i?».

– Da pleier politikerne å dra på smilebåndet. Dette gjør at de byr på seg selv på en annen måte, og beveger seg inn i noe unge er opptatt av og deres «univers», sier Andersen.

Det lages blant annet innhold for å vise hvordan statsbudsjettet angår de unge og de forsøker å skape en nærhet til politikerne ved å stille de lettbeinte spørsmål.

– Ingen av oss som jobber med dette daglig er tenåringer lenger. Vi prøver å ha en dialog med følgerne våre og vi har også fokusgrupper som vi snakker med jevnlig, forteller Andersen.

Innholdet som er mest populært hittil er spørretimen med de ulike statsrådene.

– Her er terskelen lav for å komme i kontakt med en politiker, og det er enkelt å stille spørsmål. Vi er opptatt av å lage innhold som er så relevant og forståelig for de unge at de selv skal ønske å tilbringe tid med oss, forklarer Andersen.

– Politikk er relevant

Både Trøen og Andersen roser politikerne som «gladelig stiller opp»

– Det er en viktig del av arbeidet vårt og være med på å formidle kunnskap om folkestyret vårt, mener Trøen.

– Jeg vil også berømme politikerne, som setter av tid til å bidra inn til Stortinget Ung i en travel hverdag. Jeg har fortsatt til gode å få et nei, forteller Andersen.

Denne våren har Stortinget Ung brukt tid på research, og at gjennom dette har de sett et større potensiale for å nå ut via Instagram - kontra Snapchat.

Stortinget opprettet en Snapchat-konto i 2017, men Andersen forteller at bruken av Snapchat har endret seg.

– Da var barn og unge mer åpne for å følge organisasjoner og offentlige virksomheter på Snapchat. Nå brukes den kanalen mer til å snakke med venner og familie. Vi tror de unge er mer åpne for å følge andre på Instagram.

Planen videre er å fortsette arbeidet med å gjøre seg kjent blant målgruppen, i tillegg til å fortsette å utvikle konsepter og spalter.

– Ingen skal komme inn på vår konto og tenke «nå føler jeg meg dum», og vi skal derfor forklare på en god måte og vise de unge hvorfor politikk er relevant - også for de som tenker at de ikke er så interessert i det, avslutter Andersen.

Kommunikasjonsrådgiver Ida Helene Andersen er én av flere bak Stortinget_Ung på Instagram.
Kommunikasjonsrådgiver Ida Helene Andersen er én av flere bak Stortinget_Ung på Instagram.
Powered by Labrador CMS