Gjennom pandemien har hun lært seg å spille piano, lære et nytt språk og lære å sy.

JULEPRATEN

Kommunikasjonsrådgiveren i Tolletaten tror fremdeles at kortere og raskere innhold vil prege kanalene

– Verden har gjennom de to siste årene fått en digital boost, og jeg tror det fremdeles er mye vi kan lære.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

KOM24 har stilt seks spørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen om året som har gått, og hva de gjør denne julen.

I dag er det kommunikasjonsrådgiver Ina Therese Vistung Knutsen i Tolletaten som svarer i julepraten.

– Hva gjør du i julen?

– Så langt har julen bestått av å sørge for at julepynten preger hjemmet både utvendig og innvendig. I tillegg sørger jeg for å alltid få besøkt noen julemarkeder og juleverksteder med venner som sørger for skikkelig julestemning. Jeg er veldig heldig som har en stor og tett familie, så selve juledagene går som kjent i å besøke de vi har nær. Nå blir det selvfølgelig en noe mer covid-preget jul, som i fjor, men heldigvis får vi likevel feiret med de aller nærmeste.

– Hva vil du anbefale andre å lytte til/smake på/lese/se eller høre denne julen?

– Da pandemien tok fatt brukte jeg anledningen på å ta opp nye hobbyer: som så langt har vært å lære å spille piano, lære et nytt språk og lære å sy. Det har sørget for at ingen dager blir helt like, og jeg har stadig fått utfordret meg selv. Vil varmt anbefale å prøve å finne ut hva en selv har lyst til å bli bedre på, og deretter ta opp en podkast, en bok eller om så en YouTube-video som kan hjelpe deg på veien. Et noe mer julete svar selvfølgelig er å se alle så mange julefilmer man bare kan denne julen: alt fra The Holiday til den nye julefilmen Love Hard på Netflix (riktig nok om du liker romantiske komedier). Det passer alltid bra gjennom julen.

– Hva er det morsomste du har opplevd dette året?

– Siden jeg startet i Tolletaten har ett av de store prosjektene jeg har jobbet med vært rekrutteringen av tollerstudenter. Høsten 2021 startet det nye bachelorstudiet i toll, vareførsel og grensekontroll ved UiS som skulle erstatte den tidligere etatsutdanningen for å bli toller. Selve kommunikasjonsjobben rundt dette har vært en utrolig morsom oppgave – vi har fått lekt oss i ulike kanaler i mange ulike formater, og samarbeidet tett med UiS. Det var en fantastisk opplevelse å se at studiet fikk så mye oppmerksomhet med landets nest mest søkte studie, men høydepunktet må definitivt ha vært at vi endte opp med gull i årets Magnet Awards for årets kampanje rettet ovenfor studenter. Snakker vi fritid må jeg si det var campervan-turen samboeren min og jeg var på i sommer, hvor vi for første gang ferierte ordentlig i Norge. Det er så mange fine perler rundt omkring: kan virkelig anbefale å ta en tur til Flekkefjord i sør og Stokkøya lenger nord – det ble favorittplasser!

– Du får invitere tre bransjekollegaer på middag. Hvem inviterer du og hvorfor?

– Det er så utrolig mange flinke folk i bransjen som jeg gjerne skulle lært enda mer av og delt en god middag med, så det gjør det ikke til en enkel jobb å velge. Men skulle jeg valgt tre i bransjen ville nok det vært frida.tegner. Helt siden Frida Marie Grande jobbet i Amnesty har hun inspirert meg og garantert også mange fler i bransjen i måten man kan ta i bruk de ulike kanalene på. Jeg skulle gjerne dypdykket ned i hvor hun finner sin inspirasjon – og ikke minst er jo formidlingsevnen hennes helt unik.

Morgenstern: Her er det vanskelig å velge ut én person, for alt man kan lære fra Morgenstern sine prosesser virker så utrolig spennende – helt fra idé til et ferdigutviklet produkt!

Og så må vi ha hodet bak Aldi UK sin Instagram ved bordet. IG-feeden ser like god ut som maten de har ved bordet. Her kunne vi sikkert fått tips til både god matlaging og kreative innspill til sosiale medier.

– Hva husker du best fra kommunikasjonsåret 2021?

– Generelt tenker jeg tilbake på 2021 som året med en langvarig pandemi som sterkt har påvirket hvordan vi produserer og konsumerer innhold i ulike medier. Vi har eksempelvis sett hvordan TikTok har vokst seg fram som en av de ledende kanalene blant unge og hvordan Clubhouse var en kanal som plutselig oppsto (og forsvant til dels igjen). Verden har gjennom de to siste årene fått en digital boost, og jeg tror det fremdeles er mye vi kan lære av hvordan kanaler som eksempelvis TikTok har bidratt til at innhold stadig blir kortere og raskere. Den enormt raske veksten i disse kanalene tror jeg i lang tid fremover vil påvirke hvordan vi oppdager og konsumerer nytt innhold på.

– Hva tror du vil prege kommunikasjonsbransjen i 2022?

– Definitivt enda mer brukergenerert innhold – som man generelt har sett mer og mer til de siste årene. Kvaliteten på alt som produseres i de ulike mediene går stadig oppover og man må konstant konkurrere om oppmerksomheten, samtidig som at publikummet blir stadig mer utålmodige og ruller raskt videre til neste innlegg om du ikke gjør det rett.

For å nå enda sterkere gjennom og ta større del av flatene mener jeg vi alle nødt til å tenke nytt når det gjelder kanalvalg – sosiale medier blir stadig viktigere og her endrer kommunikasjonen seg i lynraskt tempo. Samtidig håper jeg kommunikasjonsbransjen vil preges av enda mer samarbeid. Å dele spotlighten og heie på andre er viktige suksessfaktorer også for egen merkevare.

Powered by Labrador CMS