– For olje- og energibyen Stavanger er det heller et spørsmål om o-en står for olje. Så i dette tilfellet er det to ulike utfordringer, sier kommunikasjonsdirektør i ONS, Inger Johanne Stenberg.

Sliten og fornøyd kommunikasjonssjef på ONS etter første messe på fire år: – Maskineriet er velsmurt

61 000 tok turen til årets ONS. Det er nesten på nivå med 2018.

Publisert Sist oppdatert

Etter gjennomført messe for denne gang begynner etterarbeidet og evalueringen til neste messe.

– Akkurat nå kjenner jeg at jeg er sliten, men vi hadde en flott messe med 61,000 besøkende, rekordmange akkrediterte journalister og gode foredrag og debatter. Og det er mye som skal evalueres fordi det alltid er noe som kan gjøres bedre.

– Hva gjør dere nå i tiden fram mot neste messe i 2024?

– Vi satser mye på partnerskap med selskaper og aktører, og da er det viktig å møte hverandre, hverandres nettverk og delta på ulike webinarer og seminarer. Dette er veldig viktig fordi man får ikke store navn på besøk hvis ikke man bruker mye tid på nettverk.

Gullgruve

Stenberg avslører at de sitter på en gullgruve.

– Vi har ekstremt mye innhold som vi skal jobbe med å sortere den neste tiden for å kunne dele ny kunnskap. Samtidig er det flere småting som justeringer innen logistikk, konseptualisering, innpakning og annet vi alltid vil gjøre enda bedre.

Mer enn 230 akkrediterte journalister dekket ONS i år.

– Og jeg tør å påstå at det ikke var færre kommunikasjonsfolk her. Besøkstallene våre ligger noe under 2018-tallene, men vi er svært fornøyd med det. Det er tross alt ikke alle som har hentet seg inn etter pandemien.

Arbeidet med årets og neste ONS-messe fortsetter, og forkortelsen blir uendret.

– Maskineriet er velsmurt, sier hun.

Men hva står egentlig ONS for? For mange tenker ikke på energimesser når de leser og hører om ONS.

– I Stavanger er det muligens færre vitser om denne forkortelsen, sier kommunikasjonsdirektør i ONS, Inger Johanne Stenberg til KOM24.

Hun vet godt at ONS også er en kjent forkortelse for «one night stand».

– Men vår ONS, Offshore Northern Seas er en svært etablert merkevare og har eksistert helt siden 1974. For olje- og energibyen Stavanger er det heller et spørsmål om o-en står for olje. Så i dette tilfellet er det to ulike utfordringer.

– Men jeg må si det var et klokt valg å kalle messen for offshore og ikke olje. Der har noen virkelig hatt klare tanker om fremtiden, for offshore sier alt om hvor vi er og hvilket fokus vi har i hele Nordsjøen. Og at det ikke bare er olje og ikke bare gass, men hele miksen.

Tåler noen vitser

ONS har siden 1974 vært en møteplass for hele energibransjen og arrangeres annethvert år. Med unntak av 2020. Stenberg har vært kommunikasjonsdirektør siden mai 2021, men vet at forkortelsen har vært diskutert.

– Det har vært noen runder der man har gått gjennom branding og navn, slik alle gjør for merkevarer, men hver gang har man landet på at det er riktig å la dette være uendret.

– Men for vår del er det nok andre ONS-er som den brasilianske ONS-en (Operador Nacional do Sistema Elétrico) eller Office for National Statstics (UK) som dukker opp enn spørsmål om en one night stand. Så forkortelsen er noe vi har brukt lite tid på.

Stenberg er trygg på at de treffer der de skal være.

– Vi tenker at det bare er litt gøy og at all PR er god PR. Det skal jo litt til å nå gjennom lydmuren, så morsomme titler eller noen vitser, det får vi bare tåle.

Powered by Labrador CMS