Kommunikasjonsdirektør Kristin Welle-Strand i Innovasjon Norge forteller hvorfor LinkedIn er en viktig kanal for dem.
Kommunikasjonsdirektør Kristin Welle-Strand i Innovasjon Norge forteller hvorfor LinkedIn er en viktig kanal for dem.

Innovasjon Norge har over 80.000 følgere på LinkedIn: – Vår viktigste kanal

– Det er en kanal som er skapt for bedrifter, sier kommunikasjonsdirektøren i Innovasjon Norge.

Publisert

Av de kanalene Innovasjon Norge er til stede på, gjør de det utvilsomt «best» på LinkedIn når det kommer til antall følgere.

Innovasjon Norge tok i bruk kanalen i slutten av november 2017. Etter et år hadde de fått rundt 20 000 følgere, og nå i dag har de i overkant av 84.000.

– LinkedIn er kanskje den viktigste sosiale medier-kanalen vi har, sier kommunikasjonsdirektør Kristin Welle-Strand i Innovasjon Norge.

Markedsrådgiver Solveig Bjørhovde Rindal har ansvar for mye av strategien til Innovasjon Norge på de ulike sosiale mediene.

– Linkedin treffer målgruppen vår veldig godt, som består av ulike bedrifter og beslutningstagere. Vi opplever at vårt budskap fungerer bra der, og vi snakker til en gruppe der mange er svært aktiv på kanalen, sier Rindal til KOM24.

En tydelig strategi

De begge forteller at de også er aktive på andre sosiale medier, og at alle kanalene brukes ulikt. Det gjennomgående er at det er viktig med en høy bevissthet på målgruppen.

– Målet med våre kanaler er å vise frem de mulighetene og tjenestene Innovasjon Norge har for norsk næringsliv i hele landet - og i viktige markeder rundt om i verden, forteller Welle-Strand.

Rindal sier at det jobbes noe ulikt med LinkedIn kontra de andre kanalene de har tatt i bruk.

– Det viktigste for oss er å være bevisst på målgruppen vår og gi dem det de faktisk ønsker seg - og er interessert i. Mye av jobben handler om å finne ut av dette og følge det opp, sier Rindal.

– Vi har en tydelig strategi på hva vi skal bruke de ulike kanalene til. Det er egentlig ikke så stor forskjell på innholdet vi deler - og mye av innholdet deles på tvers av kanalene, sier hun og legger til:

– Men på LinkedIn kan vi dele mer dybdekunnskap. Vi har ekstremt mye fagkunnskap innad i organisasjonen, og dette er innhold som fungerer godt på Linkedin.

– I tillegg er vi oppmerksomme på tonen vi bruker. Vi kan fortsatt være lekne med emojis, men det gjelder å holde det på det profesjonelle og ha et større fokus på kunnskap, sier Rindal.

De kan fortelle at de forsøker å ha en miks av bilder, videoer og lenker, og at det hele skal være «informativt» og «inspirerende».

Innovasjon Norge har kontorer i hele Norge og i om lag 30 land. På Facebook har de en nasjonal kanal, men også ulike regionale kanaler og fire kontoer som representerer deres «utekontor».

– På LinkedIn har vi bare én Innovasjon Norge-kanal. Det er et bevisst valg, og gjør at vi systematisk kan bygge kanalen, sier Welle-Strand.

Troverdighet og kontinuitet

Oppskriften er å dele innhold som følgerne har nytte av å se.

– Vi deler relevant innhold. De som følger oss opplever at vi kommer med kunnskap og informasjon om hvilke muligheter som finnes der ute for norske bedrifter - slik som kurs og finansieringsmuligheter, sier Welle-Strand.

Som nevnt deler de ofte mye av det samme innholdet på de ulike kanalene, men med en «ulik innretning». Et eksempel som trekkes frem er deres årlige arrangement «Innovasjonstalen».

– På LinkedIn kan vi dele hele opptaket fra talen, da det er stor sjanse for at mange vil se hele. På Instagram er det mer naturlig å dele bilder fra arrangementet og «stories» som kan oppsummere innholdet. På Facebook kan vi dele bilder og video som vi vet får bra respons. Det handler om å utnytte kanalenes ulike egenskaper og funksjoner, og følge med på hvordan målgruppen responderer til det, forklarer Rindal.

– Og alt leder tilbake til vår nettside. Det vi deler i våre kanaler er Innovasjon Norge-innhold. Vi lenker kun til egne sider, og det er for å opprettholde en troverdighet og kontinuitet i innholdet, sier Welle-Strand.

– Det som kommer fra oss skal være ekte og noe vi står inne for. Vi har kontroll over det som blir sendt ut, og det er viktig, skyter Rindal inn.

– Vi har kontroll over det som blir sendt ut, og det er viktig, sier markedsrådgiver Solveig Bjørhovde Rindal.
– Vi har kontroll over det som blir sendt ut, og det er viktig, sier markedsrådgiver Solveig Bjørhovde Rindal.

En kanal skapt for bedrifter

Markedsrådgiveren tror absolutt at LinkedIn er et kanal flere organisasjoner kan ha stor nytte av.

– LinkedIn er for alle som har en tjeneste der de ønsker å nå ut med. Vi ønsker nå ut til relevante bedrifter i hele Norge, og det finnes mange andre organisasjoner som har en liknende målgruppe som kan dra nytte av LinkedIn, tror Rindal.

– Det er en kanal som er skapt for bedrifter. For noen år siden var det flere organisasjoner som brukte Facebook på den måten man bruker Linkedin i dag. Vi ser at for oss når vi bedre ut med LinkedIn, mener Welle-Strand.

Rindal legger til at selv om de bruker mye tid på LinkedIn er også de andre kanale viktige.

– Vi ønsker også å nå ut til folk flest. Dermed må vi være til stede på flere kanaler, også Instagram og Facebook, avslutter Rindal.

Powered by Labrador CMS