Lånekassen dropper Instagram: – Har valgt å ikke opprette en egen profil

– Det kleineste er om man ikke klarer levere på den kanalen man tar i bruk, mener kommunikasjonsdirektøren.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Lånekassen er til stede på Facebook, Twitter og LinkedIn, men hovedkanalen for kommunikasjonen er gjennom deres egne nettside.

Ipsos SoMe-Tracker for tredje kvartal 2020 viser at 62 prosent av befolkningen over 18 år har en profil på Instagram.

Lånekassen, med en målgruppe fra 16-70 år, er ikke på Instagram. Hvorfor?

Lånekassens nettsider.

– Jeg skjønner at du spør. Det er rett og slett for med tanke på de prioriteringene og formålene vi har, er ikke Instagram den kanalen som er best egnet, sier kommunikasjonsdirektør Anette Bjerke i Lånekassen.

Har valgt å ikke opprette en profil

– Lånekassen er en liten organisasjon med ansvar for å kommunisere ut til 1.1 millioner kunder med et aldersspenn fra 16 til 70 år. Vi har prioritert brukervennlige tjenester som skal være enkle og tilgjengelige, sier kommunikasjonsdirektøren og legger til:

– Ut fra den kapasiteten og de ressursene vi har, har vi valgt å ikke opprette en egen profil på Instagram. Vi har ingen egen bruker på Instagram, men vi kjøper plass på kanalen i forbindelse med kampanjer.

Av sosiale medier, bruker Lånekassen Facebook mest. Rett og slett fordi det er best egnet til å ha en god dialog med kundene, forteller hun.

– Der kan vi svare på spørsmål, det er enkelt å lenke til nettsiden og eventuelt henvise kundene videre.

Ny virksomhetsstrategi

I tillegg forteller hun at de også bruker Twitter og LinkedIn til strategisk kommunikasjon og rekruttering.

– Vi har nettopp fått en ny virksomhetsstrategi som vil påvirke hvordan vi arbeider med kommunikasjon fremover. Vi har økte ambisjoner om å synliggjøre vår samfunnsrolle, dele mer innsikt og delta mer aktivt i samfunnsdebatten for å få frem Lånekassen som en medspiller i det nye læringslivet.

Hun forteller at Lånekassen tradisjonelt har ivaretatt den unge heltidsstudenten, men at de nå også vil bidra til at voksne kan holde seg relevante i arbeidslivet.

– Da får vi nye behov, men om Instagram er løsningen kommer an på hva vi ønsker, hvem vi skal nå og hvilken grad vi klarer å fylle kanalen med godt innhold. Det kleineste er om man ikke klarer levere på den kanalen man tar i bruk, mener Bjerke.

Navet i vår kommunikasjon

– Hvordan arbeider dere med ekstern kommunikasjon?

– Det er Lånekassen.no som er navet i vår kommunikasjon. Der har vi nå gjort en kjempejobb, og er snart ferdige med helt nye nettsider. Her finner du også Lånekassens selvbetjeningsløsninger og kan logge inn på Dine sider.

– I koronatiden har det vært mange spørsmål fra studenter. Hvordan kommuniserte dere angående dette?

– Mange av tiltakene gjelder eksisterende kunder, og da har vi kommunisert via e-post og informasjon på «dine sider». I stor grad tok vi i bruk direkte kommunikasjon med kundene, så har vi understøttet dette med informasjon på nettsiden og ved hjelp av samarbeid med studentorganisasjoner og de ulike lærestedene, sier hun og legger til:

– Vi brukte også Facebook og media til å informere om koronatiltakene, samtidig fikk god hjelp av forbrukerøkonomer som brukte sine kanaler til å fortelle om tiltakene.

Kommunikasjonsdirektør Anette Bjerke i Lånekassen.
Powered by Labrador CMS