Administrerende direktør Jan Morten Drange i ANFO.
Administrerende direktør Jan Morten Drange i ANFO.

Den som ikke er våken nå, den må muligens gå!

«Skal gigantene fortsette å vokse må verdikjeden strekkes», skriver Jan Morten Drange.

Publisert

Det er nye tider også i Tech verdenen. En verden dominert av giganter med altfor stor innflytelse og makt. Her har det vært normalen at en håndfull storheter, du kjenner dem gjerne som Facebook, Google/Alphabet, Amazon, Apple og Microsoft m.fl har opparbeidet seg ganske solide monopoler og følgelig ganske uangripelige posisjoner.

Det som nå skjer, er at disse gigantene i tillegg til å utfordre alle andre som de jo har gjort en stund også i langt større grad utfordrer hverandre. Skal gigantene fortsette å vokse må verdikjeden strekkes. Og da kommer man lett inn på områder som våre andre Tech-venner har som sin hjemmebane. For selv om marginene hos disse aktørene fortsatt er svært imponerende har disse prosentvis gått ned over tid. Det koster å vokse, det koster å gå inn i nye markeder og det koster å utfordre andre giganter.

For vekst skal man jo ha. Da kan gamle «fredsavtaler» stå for fall. Om da ikke nye konstellasjoner, duopoler eller oligopoler oppstår. Hvilket helt sikkert også kommer til å skje.

Duopolet i telefonmarkedet, med henholdsvis Apple og Google/Android som de ledende operativsystemer har vært her noen år. At Google er standard søkemotor på din i-Phone er selvsagt hverken tilfeldig eller billig. Og nettopp derfor er også dette noe amerikanske konkurransemyndigheter er opptatt av. Mulige reguleringer nevnes stadig oftere i diskusjoner knyttet til disse gigantene og deres posisjoner.

Google som både søkemotor og Adtech aktør er godt kjent. Alphabet og Microsoft følger nå etter Amazon inn i cloud computing mens Amazon tar større og større plass i det digitale annonsemarkedet. Med den dominansen de allerede har innen e-handel er det globale annonsemarkedet et særdeles interessant vekst-case for denne giganten. Når marginene krymper på tradisjonell kjerne virksomhet, er både sky-tjenester og annonsemarkedet svært attraktivt. Når vi snakker om Amazon og e-handel må vi også nevne Shopify. Kanskje den største retail aktøren «ingen» har hørt om. Fortsatt en mygg i forhold til Amazon, men det kan godt være at deres tilrettelegger og byggeklossmodell er en variant for flere. Ikke alle ønsker å legge alle eggene i kurven til Amazon.

Selv om Facebook også utfordres av den samme gjengen ser det ut som om den godeste Zuckerberg fortsatt kan sove relativt godt om natten. Mens han drømmer om å utfordre Amazon med nye tjenester innen e-handel? Eller om han skal utfordre Google innen annonseteknologi. Angivelig har Google tilbudt Facebook en svært god deal for ikke å hive seg på annonseteknologialternativet som mange publisister støtter. Facebook har idag 98% av sine inntekter fra annonser så det sier seg selv at ytterligere vekst i fremtiden må komme fra annen og gjerne tilstøtende virksomhet. Spørsmålet er vel mer hva enn når!

Ingen konstellasjoner er i dag helt utenkelige. Helt nytt er det jo heller ikke at disse aktørene har søkt vertikal og horisontal vekst. Microsoft har tidligere utfordret Google med Bing, flere av monopolkameratene har prøvd seg i hardware markedet for mobiltelefoner, og standardkartløsningen i iPhone er ikke Google Maps!

Samtidig som alt dette skjer er tiden nå også en god tid for nye aktører. I strømmemarkedet for underholdning er både Disney og Amazon Prime i støtet. Det er umulig å ikke registrere at giganten Amazon legger igjen usedvanlig mye annonsepenger i det norske markedet for øyeblikket. Amazon Prime er på vei inn! Om du ikke visste det er faktisk Amazon verdens største annonsør! Og selvsagt en av Google sine aller største annonsører! Større enn giganter som P&G og Unilever. Hvem skulle tro det fra selve ur-disruptoren?

Og hva skjer når andre etablerte bransjer som eksempelvis bilbransjen utfordres av yngre teknologiforankrede aktører som eksempelvis Apple, Sony, Microsoft og Alphabeth/Google? Både Google, Apple og flere kinesiske aktører er langt inne i markedet for selvkjørende biler. Kan din neste bil være en bil fra Apple eller kinesiske Baidu?

Med utgangspunkt i teknologi setter aktører som Zoom, Tesla, Uber og Netflix agendaen i stadig nye bransjer. Tesla har blitt omtalt som disruptor og teknologiselskap fra dag en. Men også de møter konkurranse. Selv den etablerte bilbransjen har store teknologi ambisjoner. Volkswagen, eller Voltswagen som det het et kvarters tid rundt 1. april har store ambisjoner om å bli et teknologiselskap og satser usedvanlig friskt i forbindelse med elektrifiseringen av modellporteføljen. De har faktisk uttalt at de har seriøse planer om å bli Tysklands fremste teknologiselskap etter SAP!

Samme tendenser ser vi innen markedet for betalingsløsninger. Her er aktører som Apple og Amazon langt fremme. Sammen med aktører som Paypal, Klarna og forsåvidt også vår hjemlige Vipps er det mange som nå utfordrer et ganske tradisjonelt betalingsmarked.

Den som ikke er våken nå, den må muligens gå! Konkurransen øker i de fleste bransjer. Det som er nytt er at det ofte er svært vanskelig å se hvor konkurransen kommer fra.

Som ofte før er fellesnevneren vekst, kunder og data. Om alt henger sammen med alt og alle kan vi sikkert fortsatt diskutere. Jeg tror imidlertid vi nærmer oss.

Kommentaren er inspirert av artikler i internasjonal fagpresse og spesielt The Economist.

Powered by Labrador CMS