Partnerstudio-gjengen med byråleder Jonas Brynildsrud i front.

Rekordår for Schibsted Partnerstudio – nå ansetter innholdsbyrået ti hoder til

Byrået kan dele at de i år bikket over 10 millioner kroner i podkast-inntekter. Det skal de satse videre på.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I januar slo VG Partnerstudio og Schibsted Brand Studio seg sammen. Nå ekspanderer byrået med ti hoder, da Schibsted Partnerstudio skal ansette åtte innholdsprodusenter og to kommersielle rådgivere.

Innholdsbyrået vil da bestå av hele 62 ansatte.

– Vi ser at det vi gjør funker for kundene våre. Vi opplever rett og slett at vi tilbyr et godt produkt. Vi leverer fra A til Å og det opplever vi skaper effekten kundene er ute etter, sier byråsjef Jonas Brynildsrud og legger til:

- I tillegg til at vi har veldig flinke folk.

Innholdssjef i Schibsted Partnerstudio, Svein Arne Haavik, forteller at de siden oppstart hele tiden har «vokst etter behov».

– Det er et såpass stort behov der ute at vi trenger å bli større, sier Haavik.

- Utrolig innsats

I årsregnskapet for 2019 står det at «det er forventet at den samlede omsetningen fra de to enhetene vil vokse noe i 2020, som følge av sammenslåingen», men at også at selskapet fremtidige resultat «kommer til å bli påvirket negativt» av COVID-19 pandemien.

– Hvordan har 2020 gått for dere?

– Vi kan ikke dele tall ennå, men omsetningsmessig har det vært et rekordår. Vi satte oss et ambisiøst vekstmål i januar - det har vi doblet. Vi er veldig fornøyde. Både Svein Arne og jeg er veldig imponert over den innsatsen som er lagt ned. Det har vært en utrolig innsats i hele 2020, sier Brynildsrud.

Haavik forteller om et grep de er «veldig fornøyd med innholdsmessig».

– Da Norge stengte ned i mars fikk vi et livestudio opp og stå i løpet av 48 timer, som Helsedirektorater, Bufdir og senere Folkehelseinstituttet har brukt til å la vanlige mennesker stille konkrete spørsmål om egen hverdag, sier han og forteller at de gjennom tiden har hatt ti eksperter inne i studioet for å svare på det nordmenn lurte på.

– Da kunne vi opprettholde det Schibsted skal være - en plattform for vanlige mennesker - og ha fokus på én til én for å være tett på leserne og brukerne, sier Haavik.

Byråsjef Jonas Brynildsrud i Schibsted Partnerstudio sammen med innholdssjef Svein Arne Haavik

Satser på podkast

De forteller at 2020 har vært året for podkast. I år har de fått bygget sitt eget podkast-studio, da de tidligere har vært nødt til å låne lokaler av de ulike redaksjonene.

– Podkast er et tydelig satsingsområde for Partnerstudio. Det er spennende og uutforsket område. Det å kunne være én til én med lytteren et noe helt annet enn radio, sier Haavik som forteller at de dette året vil bikke 10 millioner bare i podkast-inntekter.

– Dette er det første eksperimenteringsåret vårt når det gjelder podkast. Det tyder på et stort potensial, sier Brynildsrud.

Partnerstudio har i år fått bygget sitt eget podkast-studio.

– Overveldet

De er begge enige om første året etter sammenslåingen av Partnerstudio og Brand Studio, har gått så det suser.

– Den kraften vi har fått, med helhetlige publiseringsmuligheter over hele Schibsted, til å kunne nå målgrupper som er vidt forskjellige, den kompetansen vi har fått med alle de flinke folka fra både Brand studio og Partnerstudio har overveldet meg. Det å kunne bruke storbyavisenes flater smart, gir fantastiske muligheter, sier Haavik.

Brynildsrud sier seg enig i det, og legger til hvor viktig det er å stå sammen og bruke den kreativiteten man har i krisetid.

– Det, sammen med det nye verdiforslaget vårt, har vært avgjørende for at resultatet har gått bra dette året, avslutter han.

Powered by Labrador CMS