Nina Kausland i julepraten.

Julepraten 2023:

Nina vil bli bedre på mingling til neste år

Vil få flere gründervenner og date mer.

Publisert

KOM24 har stilt sju spørsmål til en rekke folk som jobber med kommunikasjon og markedsføring om året som har gått, og hva de gjør denne julen.

I dag er det sjefsninja i SoMeNinja, Nina Kausland, som svarer i julepraten.

– Hva gjør du i julen? 

– Jeg skal til Sotra og ha en koselig feiring med bror og foreldre.

– Hva står på middagsbordet på julaften? 

– Det blir nok pinnekjøtt, som jeg dessverre ikke liker (sorry Mamma).

– Hva vil du anbefale andre å lytte til/smake på/lese/se eller høre denne julen? 

– Hvis ikke folk har sett Succession, så har de en serieskatt i vente. Og så anbefaler jeg podcastene Someone knows something og Bunga Bunga.

– Hva er det morsomste du har opplevd dette året? 

– Det var vanvittig gøy å lansere SoMeNinja og bli gründer. Gleder meg til fortsettelsen!

– Hva skal du bli bedre til neste år? 

– Neste år skal jeg være flinkere til å mingle med mine gründervenner på Mesh.

– Hva er din spådom for reklame/kommunikasjonsbransjen i 2024? 

– Krystallkule-analysen min tyder på at det vil være stort behov for SoMe-kompetanse og godt innhold selv om det er nedgangstider. Når markedsbudsjettene kuttes internt, kan det være lett å tenke at man "bare får leie inn ekstern hjelp på SoMe når skoen trykker". Det er en felle jeg vil advare på det sterkeste mot! Hvis ikke bedriftene tenker langsiktig organisk, vil de kaste pengene ut av vinduet. 

– Enten må de lage en SoMe-strategi selv og kombinere interne og eksterne krefter, eller så bør de leie inn noen eksterne over en lengre periode for å sikre kontinuerlig posting, justering og oppfølging. I takt med plattformenes raske utvikling og nærmest mutering av funksjoner, vil skreddersøm av innholdet også bli viktigere og viktigere, og arbeidet derav mer ressurskrevende. 

– Derfor vil vi trenge flere som jobber med fagfeltet, og egne folk med spisskompetanse på Youtube, Instagram, TikTok osv. Samtidig vil kunstig intelligens fortsette å etablere seg som et viktig verktøy og forenkle arbeidshverdagen vår, og det vil helt sikkert oppstå nye problemstillinger vi ikke har sett før. Jeg tror også at flere bedrifter vil følge etter OBOS og SPAR ved å droppe annonseringen sin på Meta av hensyn til omdømme, og bruke for eksempel Snapchat i stedet.

– Hva er ditt nyttårsforsett? 

– Jeg vil fokusere på å bygge opp SoMeNinja, utvide kundebasen og fortsette det gode samarbeidet med eksisterende kunder. Og så skal jeg skal date mer.

Powered by Labrador CMS