Julie Messel fra Try Råd skriver om gruppetilhørighet.
Julie Messel fra Try Råd skriver om gruppetilhørighet.

KOMMENTAR:

Gruppetilhørigheten handler ikke lenger om alder

«Hvordan skal du nå unge? Det er en nøtt, men den er knekkbar. Den handler om innsikt.»

Publisert

Vi lever i en verden der inspirasjon og erfaringer er tilgjengelig digitalt til enhver tid. Skal du nå unge i 2021 må du huske at mulighetene for å finne nye, digitale fellesskap er uendelige.

Det stiller seriøse krav til innsikt, analyse og kreativitet.

Med lansering av årets to største rapporter om unge (Opinions UNG 2022 og NOVAs Ungdatakonferanse), er november måneden for å sette seg inn i hva unge tenker, tror, gjør, forbruker og drømmer om. For som alle som jobber med unge vet: Denne gruppa er ikke åpent mål.

«Vi er kanskje unge, men vi er jo ikke like av den grunn. Hvorfor fortsetter lærere og medier og politikere å tro det?» Dette er et utsagn (og et påfølgende spørsmål) jeg ofte bli møtt med på hjemmebane. Hun (15) har et poeng, for jeg blir ofte møtt med deler av denne problemstillingen på jobben også: De unge, men hva mer er de?

Det eneste som er sikkert er at en 18- åring ikke er en 18-åring. Muligheten for å finne nye globale fellesskap basert på felles interesser er i 2021 uendelige. Unge lar seg ikke lenger kategorisere på bakgrunn av alder og bosted. De lar seg kategorisere av gruppetilhørighet, i en gruppe du antakelig ikke en gang visste fantes.

Mye tyder på at det eneste som forener denne gruppa er dette; de har den digitale kompetansen som gjør at de er foran deg i løypa stort sett hele tiden. Da trenger du å dykke ned i noe annet enn facebookfeeden din, for å si det sånn. Mens unge i dag har en annen speed, så har du muligheten til å ha overblikket. Det må du utnytte til din fordel. Du har sjekket værmeldingen, og det er nå du skal bruke din (min) erfaring og innsikt til å være der når denne svært hetrogene gruppe sveiper innom. For det gjør de, men du må være forberedt, og hente inn tilgjengelig informasjon; analysere det du vet og bruke det til å løse den oppgaven du skal..

Analyseselskapet Opinions rapport UNG2021 har undersøkt hva den yngre del av befolkningen tenker, tror, gjør, forbruker, mener – og fremfor alt drømmer om. Rapporten byr på innsikt du trenger når du skal nå ut. Koronapandemien har snudd opp ned på livet deres. Du vil vite hvordan de er blitt påvirket, og hvilke konsekvenser det har hatt for måten de lever livene sine på.

Gruppetilhørigheten handler ikke lenger om alder, den handler også om interesser, ideer og verdier. En digital verden gjør at nye fellesskap er up for graps hele tiden; disse fellesskapene utkonkurrerer ofte arenaene de unge finner på skole og jobb (når samfunnet er åpent). Disse digitale fellesskapene er tilgjengelige gjennom mobilen; hele tiden. Du liker det ikke, sier du? Det spiller veldig liten rolle. Skal du til bunns i hvordan du skal komme gjennom til unge så må du vite at kampen om unges tid er seriøst beinhard. Og det er ikke fordi ungdom er late, eller ikke i stand til å følge hele resonnementet ditt, det er fordi de har psykt mye informasjon tilgjengelig til enhver tid. De har tilgang til hele verden, de plukker opp tips, triks og trender på null komma miks. Når de nå er drevne i å ta inn svært mye informasjon samtidig, så har de også evnen til å vær knallharde: Mediene hadde ikke før publisert artikkelen om Stortingspresidenten, før hun var avskrevet som tillitskvinne av unge. Sånn er det. De trenger ikke at noen setter seg ned med dem neste uke, for å diskutere for og imot. De så nyheten på VGs snap, og tok avgjørelsen der og da.

Aldri har innsiktsarbeid vært viktigere. Men tro meg, nøtta er knekkbar, dersom du anerkjenner at gruppa er gått fra Ung til Ung og sammensatt.

Dette er en kommentar, og gir uttrykk for skribentens mening. Vil du skrive hos oss? Send ditt innlegg til [email protected]

Powered by Labrador CMS