Pressesjef Kenneth Tjønndal Pettersen i Posten.

#MinJobb

– Vi må oftere stille oss spørsmål om hva vi tilfører samfunnet av verdi, utover rene kommersielle resultater

Bli bedre kjent med pressesjef Kenneth Tjønndal Pettersen i Posten i #MinJobb-spalten.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Med spalten #MinJobb ønsker KOM24 å få kommunikasjonsfolk til å snakke om jobben sin, hva som inspirerer dem i arbeidet, hvilke utfordringer som finnes i bransjen - og hva som er god kommunikasjon.

Denne gang er det Kenneth Tjønndal Pettersen i Posten som svarer i spalten.

– Hva er tittelen din - og hva går jobben din ut på?

– Pressesjef for Posten-konsernet. Hovedansvaret for pressearbeidet i Posten og Bring og alt hva det innebærer som f.eks. presseberedskap 24/7, talsperson for konsernet, kommunikasjonsrådgivning, coaching, planarbeid og implementering.

– Hva liker du best med jobben din?

– Den daglige pulsen og nerven. Stor variasjon og ulike utfordringer hver dag. Kommer tett på folks hverdag og har muligheten til å gjøre en forskjell.

– Hvilke arbeidsoppgaver liker du minst?

– Øverst på listen står utlegg og reiseregninger

– Hvorfor ville du jobbe med kommunikasjon?

– Det er en disiplin uten to streker under svaret hvor strategi og kreativitet går hånd i hånd og man raskt kan se resultater. Jeg har alltid vært fascinert over hvordan god og presis kommunikasjon med ulike virkemidler kan skape engasjement og være en viktig bidragsyter til måloppnåelse.

– Hvem inspirerer deg i kommunikasjonssektoren?

– De som har stått i førstelinjen og kommunisert under Covid-19 har vært svært gode og spesielt Espen Nakstad og Bent Høie. De har stått under et voldsomt press samtidig som de har mestret å være tydelige og ivareta de viktigste ingrediensene for god kommunikasjon: etos, patos og logos. For å få en hel nasjon med på dugnad, nærmest over natten, skal du si mye riktig på kort tid.

– Hva gjorde deg sist imponert i kommunikasjonsfaget?

– Jeg blir stadig positivt overrasket over hvor god Kronprins Haakon er til å kommunisere i ulike situasjoner. Når han nå har med seg TV 2 på tur langs flyktningsruten fra andre verdenskrig, så har han nok en gang funnet en utmerket arena til å formidle tidsriktig budskap som gjør at vi får sympati og forståelse for hvordan han tenker. Det er en viktig tillitskapital å ta med seg.

– Ellers synes jeg NRK har lagt ut en meget fin fordypingssak på sine nettsider om klimaendringer nå. Ved å legge inn din egen kommune i søkefeltet kan man se hvilke lokale klimakonsekvenser som vil oppstå om 80 år, dersom vi lykkes md middels gode klimakutt. Folkelig formidling av forskning og fakta rundt klimaendringer trenger vi mer av.

– Hva er god kommunikasjon?

– God kommunikasjon setter mentale fotavtrykk. Det rører både hjerte og hjerne og får mottageren til å reagere enten ved å endre en holdning eller adferd.

– Hva mener du er den største utfordringen for din bransje fremover?

– Fremover blir det viktig å forstå og formidle den samfunnsrollen som virksomhetene har. Vi må oftere stille oss spørsmål om hva vi tilfører samfunnet av verdi, utover rene kommersielle resultater. Det er noe jeg tror kundene etter hvert vil kreve av nær sagt alle kommersielle virksomheter. Det resulterer forhåpentligvis i bedre kommunikasjon som handler mindre om priskriger og mer om hvordan vi og våre kunder sammen kan bidra til å utgjøre en forskjell og skape litt bedre lokalsamfunn. Disse gode historiene må vi løfte over i et digitalisert medielandskap og ta i bruk alle de spennende verktøyene vi har til rådighet for å skape engasjement.

Powered by Labrador CMS