Markedssjef for Salesforce i Norge og Island, Kimberly Phan.

Markedsførere mener at arbeidet de gjør gir mer verdi enn tidligere

Det kommer fram i Salesforce sin siste markedsrapport.

Publisert

Hele 95 prosent av nordiske markedsførere mener jobben de gjør har en høyere verdi i dag enn tidligere. Det er en økning på 14 prosent fra samme tid i fjor, viser Salesforce sin årlige State of Marketing-rapport.

Den globale undersøkelsen henter innsikt fra 6000 markedsførere i 35 land, inkludert Norge, og gir innblikk i hvordan markedsførere navigerer mellom kundebehov, usikkerhet, nye arbeidsformer og strengere krav til datasikkerhet.

Noen nøkkeltall fra undersøkelsen:

  • 91 prosent av markedssjefer mener de må være innovative for å være konkurransedyktige
  • Bruk av e-post har økt de seneste årene. Dette står nå for 80 prosent av alle utgående budskap
  • 89 prosentav B2B og B2C markedsførere bruker kontobaserte markedsføringsplattformer for å skape målrettede kampanjer
  • 68 prosentav markedsførere sier de har en AI-strategi, dette er en økning fra 60 prosent fra 2021, og 57 prosenti 2020
  • 71 prosentmener det er vanskeligere å beholde ansatte i år enn i fjor

På tross av økonomisk usikkerhet i samfunnet er dagens markedsførere optimistiske med hensyn til verdien av eget fag. Likevel melder 79 prosent at det er blitt vanskeligere å treffe på kundens behov enn hva det var for et år siden.

– Dagens markedsførere må ikke bare legge til rette for en personlig og sømløs kundereise i møte med selskapet eller merkevaren. De må samtidig skape denne opplevelsen uten å gå på bekostning av personvern og tillit. De selskapene som klarer denne balansegangen på en god måte vil få et fortrinn i dagens marked, sier markedssjef for Salesforce i Norge og Island, Kimberly Phan.

Dagens kunder har høyere forventninger til de selskapene de handler hos, og 88 prosent av kundene forventer at selskapet skal representere, og stå inne for gode og etiske verdier relatert til miljø og sosiale forhold.

– Det er spennende å se at markedsførere verden over løfter verdibasert kommunikasjon og markedsføring som en mulighet det er verdt å teste ut. Faktisk svarer 93 prosent av de som er mest fornøyd med sine markedsresultater at de har inkludert verdibaserte budskap i sin markedsføring.

Undersøkelsen viser i tillegg at mer enn 7 av 10 nordiske markedsførere fortsatt benytter seg av tredjeparts informasjonskapsler i møte med kundene. Dette ser derimot også ut til å være i endring da 57 prosent melder at de har en plan for å flytte seg bort fra disse datakildene.


Powered by Labrador CMS