F.v bak: Masha Scekic (PHD), Lena Sarset (OMD), Sten Braathen (Mediacom), Liv G. Berg (Carat), Håvar Sesseng (Publicis). Foran: Kine Wølneberg (RED dentsu X) og Torstein Rafgård (OMD). Prisene deles ut på Mediekonferansen torsdag 27. oktober

Medieprisen fikk dobbelt så mange innsendte caser i år enn året før: – En bragd å komme på shortlist

– Mange svært solide caser som ikke nådde helt opp, sier jurygeneral Torstein Rafgård.

Publisert Sist oppdatert

Påmeldingen til årets utgave av Medieprisen ble lukket i slutten av august, og det viste seg raskt at det var en markant økning i antall innsendte caser.

– I år fikk vi over 50 prosent flere innsendte caser enn fjoråret. Lista er derfor lagt høyt i år, og det er en bragd i seg selv å komme på shortlist, forteller Prisansvarlig Kine Wølneberg, i en pressemelding.

– Suksess fra første stund

Etter flere år uten endringer i konkurransen, ble det besluttet å gjøre noen tydelige strategisk grep. Blant annet har «Medieeffekt» blitt introdusert som en ny kategori.

– Vi var naturligvis spente på hvordan markedet ville respondere på den nye kategorien, men også på hvordan Medieprisen sto seg i jungelen av konkurranser som etter hvert eksisterer i bransjen, sier Jurygeneral i Medieprisen, Torstein Rafgård.

Han er sværrt glad for positive tilbakemeldinger fra markedet.

– Vi har lykkes med å få et rekordhøyt antall påmeldinger og den nye kategorien «Mediaeffekt» ledet av Sten Braathen, viser seg også å være en suksess fra første stund.

– Mange solide nådde ikke opp

Juryene har de siste ukene evaluert og diskutert seg fram til hvilke caser som har passert det første nåløyet i konkurransen og dermed kvalifisert seg til Shortlist.

– Vi gratulerer på vegne av Mediaforum, alle som står bak casene som har kommet på årets Shortlist. Det er en veldig sterk prestasjon i seg selv og det er ingen overdrivelse å si at det også var mange svært solide caser som ikke nådde helt opp, sier Rafgård.

Juryledere:

  • Liv G. Berg, Carat – Mediestrategi

  • Lena Sarset, OMD - Mediekampanje

  • Håvar Sesseng, Publicis – Mediekreativitet

  • Sten Braathen, Mediacom - Mediaeffekt

Shortlist Mediestrategi:

  • Gryr og Publicis Starcom «GRYR relansering»
  • Strim og RED dentsu X «Kraftig vekst med rett kombinasjon av mental og fysisk tilgjengelighet»
  • Bufdir og Atyp «Tusen spørsmål til de tusen hjem»
  • Extra og PHD + We Are Live «Extra – Hva skal vi ha til middag?»
  • Easee og TRY «Elektrisk relevans»
  • McDonald’s og OMD «Ikonisk emballasje = ikonisk søppel: McDonald’s viser seg fra sin styggeste side»
  • DNB og DNB «Økonomisk DNA»
  • Opel Mokka-E og Publicis Starcom «Ich bin ein … vinner?”
  • Coop Prix og PHD “Mens club”
  • Utdannelsesetaten i Oslo og Mindshare «YoU fra Spektrum til TikTok»

Shortlist Mediaeffekt:

  • Helsedirektoratet og Mindshare “Test deg – Helsedirektoratet i samarbeid med FHI”
  • Coop og We are Live + PHD “Gjør det billig! Fra teori til beste praksis»
  • Strim og RED dentsu X «Kraftig vekst med rett kombinasjon av mental og fysisk tilgjengelighet»
  • Extra og PHD + We are Live «Hva skal vi ha til middag?»
  • DNB og DNB «Økonomisk DNA»
  • Coop Prix og PHD “Mens club”
  • OBS Bygg og PHD + Fuse “Konseptfordeler fremfor tilbud driver salg»
  • Kulturdestinasjon og Amedia «Ramme – En Eventyrlig Virkelighet»

Shortlist Mediekampanje:

  • Storebrand forsikring og Clear Channel «Storebrand Skadedyrkontroll på OSL»
  • Tufte Wear og TV2 «Tufte: Fra utfordrer til storbonde»
  • Helsedirektoratet og Schibsted Marketing Services «VG-lista x Helsedirektoratet: Slik tok vi de unge på alvor»

Shortlist Mediekreativitet:

  • Ruter og Publicis Starcom “Ruter tar opplevelsene tilbake»
  • Easee og TRY «Elektrisk relevans»
  • Storebrand forsikring og Storebrand Livsforsikring «Veggdyrkontroll»
  • Pepsi MAX, OMD og Fuse «Kampen om en mer inkluderende fotballverden – med Pepsi MAX og Caroline Graham Hansen»
  • Farmasiet og Anorak «Hvordan en 200kg smørebod bidro til å selge masse solkrem»
  • Bufdir og Atyp «Tusen spørsmål til de tusen hjem»
  • Fontenehus og Anorak «Hvordan Fontenehus forvandlet byen til tusenvis av adshels»
  • IMDi og Mindshare «Mangfold»

Powered by Labrador CMS