Kjersti Borander i Markedssjefene.

Slik jobber Markedssjefene med å bygge merkevare

Merkevarebygging er ikke alltid et enormt prosjekt, mener Markedssjefene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Tanya Ferner Heglund jobber som konsulentsjef for Markedssjefene, som nå holder til i tre norske byer. De jobber for å skape verdier for over 100 forskjellige norske selskaper.

Deres oppdragsgivere er alt fra store til små bedrifter, og det å bygge merkevare er en viktig del av de fleste samarbeidsprosesser.

– Det å bygge merkevare trenger ikke å være helt altoverskyggende. Fra utsiden kan et slikt prosjekt oppleves større enn det trenger å være, spesielt for mindre bedrifter. Men helt grunnleggende handler det om å finne ut hvem du er på konkurransearenaen, hvem du er i forhold til dine konkurrenter, og hvordan du skal oppfattes i folks hoder for å bli gjenkjennbar, forteller Heglund.

Kjersti Rynning Borander, som er grunnlegger og daglig leder i Markedssjefene, er enig. Hun tilføyer at potensialet for en god merkevarestrategi ofte ligger et annet sted enn bedriften tror.

– Mange av kundene våre tenker på noe spesielt som gjør dem unike, og vi utfordrer dem gjerne på det. Ofte er den tingen noe som egentlig bare skulle mangle, og som konkurrentene deres også har. Det kan også være noe som kundene deres egentlig ikke ser på som en wow-faktor. Da ønsker vi å hjelpe dem med å finne spydspissen for sin merkevare, og ganske ofte er det noe som de ikke har tenkt på selv, sier Borander.

Et utfordrende landskap

I dagens marked er det vanskeligere enn noen gang å skille seg ut. Det kan med andre ord være svært vrient å skape en merkevare som gir en spesiell posisjon og som gjør at nettopp din bedrift huskes.

– Det er ikke bare det å være unik som er vanskelig, men også det å bli husket i all støyen. Vi mener at det å skape en gjenkjennbar effekt er helt sentralt, sier Heglund.

Markedssjefene har også med seg Sindre Pernell Nordby, som jobber som digital markedsfører. Han understreker Heglunds poeng med at en bedrift må gjenta sitt budskap for å lykkes med sin strategi.

– For å bli gjenkjent tror jeg det er viktig å gjøre ting konsekvent. Hvis ikke blir du borte i mengden. Markedsføring er ikke en «quick fix», og de potensielle kundene dine vil for eksempel ikke vite om nettsiden din eller hva du tilbyr før du har skapt konsekvent og kontinuerlig synlighet, og gjentatt ditt budskap i de riktige kanalene mange nok ganger, sier Nordby.

Noen ganger handler det rett og slett om å stå litt på sitt. Har man først valgt en grundig og gjennomtenkt merkevarestrategi, vil det bidra til å skape verdi på sikt.

– Det er noe med å stå litt i det. Vi som konsulentfirma jobber på en datadrevet måte, så hvis det ikke gir resultater for partneren vår vil vi se det, forteller Heglund.

Sindre Pernell Nordby, Tanya Ferder Heglund og Kjersti Rynning Borander i Markedssjefene.

Må definere sine mål

Når en konsulent fra Markedssjefene trer inn i en bedrift, er et av hovedmålene å skape en god assosiasjon til kundens merkevare i folks hoder. I startfasen vil det være avgjørende å sette seg klare mål for prosessen.

– De som kommer inn til oss har ofte en egen oppfatning av hvor skoen trykker. Vi vil løse det som brenner, men vi vil også ta et steg tilbake for å se helheten på lengre sikt. Vi lager ikke bare en kampanje og slipper taket, men blir en langsiktig partner for kunden, sier Borander.

For mange kan være enkelt å tilvenne seg et litt kortsiktig syn på markedsføringsstrategien. I dag er derimot en langsiktig tankegang også essensielt for å oppnå suksess.

– Det er viktig å være tidsaktuell for å nå ut til folk, men man må også klare å ha føttene på to ulike steder samtidig. Dersom man tenker langsiktig, men samtidig ser de mer uforutsigbare mulighetene, ligger man godt an. Det kortsiktige kan være effektivt, men kan også bli raskt glemt, så man bør ikke bare satse på det, sier Nordby.

I Markedssjefene er hodet ofte på jobb hele tiden. For selv om de har lagt vekt på å skille mellom fri og arbeid, ligger søken etter nye og aktuelle muligheter i faget alltid til grunn.

– Man er jo på en måte konstant på jobb, ler Heglund.

– Vi jobber med så mange forskjellige aktører, og vi kan også se likheter mellom to helt ulike bransjer. Ofte ser vi at noe kan overføres til en annen bedrift i en annen situasjon, fortsetter hun.

Bedre som «underdog»?

Som konsulentfirma vil Markedssjefene alltid ha et ønske og et behov for å sette seg nøye inn i sine kunders hverdag. Dette er utfordrende, men også svært lærerikt.

– Vi må holde oss oppdatert på kundens bransje. Driver de for eksempel innenfor IT, må vi være litt i forkant og vite hva konkurrentene gjør. Da kan vi komme med gode ideer før kundene selv tenker på det, og kanskje også før konkurrentene. Her på huset har vi et så bredt kundespekter at vi ofte kan diskutere ideer med hverandre, forteller Borander.

Hun mener de kan bidra for å øke verdien for sine kunder på flere områder. Mange har verken tid eller ressurser til å kartlegge alt på egen hånd.

– Noe som er viktig, men som ikke alltid er så lett å få til selv, er det å knytte markedsstrategien til forretningsstrategien. Hvor vil selskapet for eksempel med tanke på økonomiske mål eller bærekraftsmål? Disse må være i tråd med de målene som vi setter for markedsføringen. Dersom vekst er målet, så er kjennskap blant kundene og standing i markedet viktig. Samtidig må salget og omsetningen øke, og da må vi jobbe kortsiktig med konvertering. Dette er en miks, og vi hjelper kunden med å se sammenhenger, sier Borander.

Når det gjelder standing i markedet, er det heller ikke alltid best å være på topp, mener hun. Er man nummer to, kan også dette gi unike muligheter til å ta en spesiell plass i folk sine hoder.

– Hvilken posisjon skal din bedrift og din merkevare innta? Hvilken knagg skal du henge ting på slik at du blir husket? Her må bedrifter være realistiske i hvilken posisjon de ønsker å ta. Hvis det er mange konkurrenter i den bestemte kategorien de ønsker å være i, kan vi se på en annen kategori der det er riktigere å ta en posisjon. Og kanskje skal man ikke gå for å bli nummer 1, men nummer 2? Det kan gi flere spennende muligheter for merkevarebygging, og man kan oppnå like mye. Mange ønsker seg en utfordrerposisjone der man kan være mer agile og overraske litt. Det er også krevende å være markedsleder hele tiden, forteller Borander.

Powered by Labrador CMS