TikTok oppdatert nylig sine retningslinjer for merkevareinnhold. Nå vil de forby markedsføring av finansielle tjenester på appen.
TikTok oppdatert nylig sine retningslinjer for merkevareinnhold. Nå vil de forby markedsføring av finansielle tjenester på appen.

Nye retningslinjer på TikTok rammer Klarna

Målet er å stoppe trenden med høyrisikoinvesteringer som presenteres på sosiale medier.

Publisert Sist oppdatert

TikTok oppdatert nylig sine retningslinjer for merkevareinnhold. Nå vil de forby markedsføring av finansielle tjenester på appen.

Det melder den svenske avisen Breakit.

Avgjørelsen og endringen gjelder alle som markedsfører finansielle tjenester på TikTok. Det inkluderer kryptovalutaer og selskaper som tilbyr «kjøp nå betal senere», samt lån og kredittkort.

Influenser kryptovaluta

For tiden er det mange store merkevarer som bruker TikTok til å markedsføre eget produkt. Blant annet Klarna. Selskapet med avdelinger i store deler av Europa, blant annet Norge, gir kunder muligheten til å velge «kjøp nå betal senere» når de skal shoppe på nettet.

Målet til TikTok er å stoppe trenden med høyrisikoinvesteringer som presenteres på sosiale medier. Problemet skal angivelig ligge hos influensere og deres markedsføring av finansielle tjenester og kryptovalutaer.

KOM24 har vært i kontakt med markedsdirektør Thomas Elvestad i den norske avdelingen hos Klarna, som svarer slik:

– Vi har nesten ikke brukt TikTok, men vi utforsket og testet kanalen sammen flere andre kanaler som en del av en større kampanje vi kjørte før sommeren. Vi vil selvfølgelig følge med på de gitte retningslinjene og evaluere om det er en kanal vi ønsker å utforske videre.

Store samarbeid

Klarna har i mange år satset på samarbeid med influensere, i tillegg til større kampanjer og samarbeid med artister som Snoop Dogg, Asap Rocky og Lady Gaga. Med det nye forbudet vil denne type samarbeid utgå, hvert fall på TikTok.

Klarna har selv en bruker på appen som de har brukt for å markedsføre kampanjen #GetSmooth, der blant annet Asap Rocky er å se. Videoen hans har 1.6 millioner seere hittil.

Endringen gjelder merkeinnhold og mulighetene for å kjøpe annonser som vises til personer over 18 år vil ikke bli påvirket av policyendringen.

Powered by Labrador CMS