– Vi håper dette vil bidra til å forenkle kommunikasjonen rundt store, viktige og alvorlige hendelser, samtidig som enklere tilgang til informasjon for mediene vil gi færre henvendelser til oss om en og samme hendelse.
– Vi håper dette vil bidra til å forenkle kommunikasjonen rundt store, viktige og alvorlige hendelser, samtidig som enklere tilgang til informasjon for mediene vil gi færre henvendelser til oss om en og samme hendelse.

Operasjonssentralen til Oslo politidistrikt lanserer snart «Oslopiloten» på Twitter

Feirer ti år på Twitter og skal snart styrke kommunikasjonen ut til norske medier.

Publisert Sist oppdatert

Denne uken kunne Operasjonssentralen til Oslo politidistrikt (POD), markere ti år på Twitter. Men den store feiringen uteble.

– Vi pratet om vi skulle ha en feiring, og vi burde kanskje hatt en liten markering, men det ble ingen feiring på tirsdag, forteller avsnittsleder i Oslo politidistrikt, Tore Solberg til KOM24.

28. september 2011 publiserte han sentralens aller første tweet.

– Som første sentral banet vi vei for de andre distriktene, og har i løpet av disse ti årene en følgerskare på over 415 000 mennesker.

Bommet i starten

Men tilbake i 2011 visste de ikke helt hvordan de skulle bruke plattformen.

– Vi begynte med noe helt nytt, og visste ikke hva vi gikk til når vi begynte for ti år siden. Vi hadde ingen retningslinjer og bommet litt i starten. Men vi traff også med mye, og valgte helt bevisst å kommunisere med glimt i øyet for å måle pulsen av Oslo.

I 2018 kom politiet med retningslinjer for bruk av humor på Twitter slik at kommunikasjon ut til publikum er så lik som mulig i hele landet.

– Det skyldtes at stadig flere politidistrikt kom på Twitter, og mange av meldingene hadde svært ulik undertone som gjorde at noe av innholdet ble upassende og til dels støtende.

Ny pilot i Oslo

Tiårsdagen ble i stedet brukt for å fortsette planleggingen av den nye «Oslopiloten».

– Vi skal bruke denne piloten til å informere medier langt mer enn det vi har gjort de første ti årene. Vi ønsker å kommunisere tydeligere med norske medier og bistå med tileggsinformasjon om viktige hendelser.

For andre følgere vil ikke oppsettet på Twitter bli noe annerledes, men for norske medier, og i første omgang de største mediehusene og lokalaviser i Oslo, vil de kunne få tilgang til mer informasjon om store hendelser.

– Vi håper dette vil bidra til å forenkle kommunikasjonen rundt store, viktige og alvorlige hendelser, samtidig som enklere tilgang til informasjon for mediene vil gi færre henvendelser til oss om en og samme hendelse.

Mediene får tilleggsinformasjon

På de siste ti årene har de opparbeidet seg god kunnskap og mange erfaringer innen krisekommunikasjon, og håper piloten etter utprøving i hovedstaden, vil spres videre til alle distriktene i Norge.

– Vi begynner med styrt tilgang for enkelte medier der de selv logger seg på en tilleggs kanal. Slik kan vi mye enklere kommuniserer med dem, og de kan raskt kommunisere videre. Vi tror dette blir et godt verktøy for å formidle krisekommunikasjon på en ryddig måte.

Planen er at «Oslopiloten» rulles ut i midten av november i år.

– Hvordan blir de neste ti årene?

– Vi synes det har vært vellykket så langt, og er fornøyd med at de små hendelsene også er med, ikke bare de største hendelsene. Men det har stått litt stille de siste årene og jeg håper derfor at piloten er ett stort skritt videre der informasjon deles parallelt. Det vil sikkert være mye spennende som skjer i årene videre, og vi skal følge med i tiden og teknologien, lover Solberg.

Powered by Labrador CMS