Vålerenga fotball og Clear Channel lanserer kampanjen «La fotball være fotball». Kommentarene som er brukt i kampanjen er en sammenblanding av personlige opplevde hendelser og generelle kommentarer hentet fra tribunen og i sosiale medier.
Vålerenga fotball og Clear Channel lanserer kampanjen «La fotball være fotball». Kommentarene som er brukt i kampanjen er en sammenblanding av personlige opplevde hendelser og generelle kommentarer hentet fra tribunen og i sosiale medier.

VIF og Clear Channel tar et oppgjør med rasisme og trakassering i fotballen

For mange fotballspillere er trakasserende ord og meldinger en del av hverdagen. Nå lanserer Vålerenga og Clear Channel kampanjen «La fotball være fotball» der de oppfordrer hele fotballfamilien til å ta del i kampanjen.

Publisert

Blant dem som har fått kjenne stygge og hatefulle ytringer på kroppen er Vålerenga-profil Osame Sahraoui. Etter en Lillestrøm-kamp, mottok han en melding på Twitter der det sto: «Så feirer du der du gjør. Forbanna flyktning, få deg til helvette hjem».

– Rasisme hører ikke hjemme noe sted. Kommentarer som har med min hudfarge eller etniske bakgrunn har ikke noe med hvordan jeg presterer på fotballbanen å gjøre, sier Osame i en pressemelding.

– Nok er nok

Uke 40 og 41 vises kampanjen «La fotball være fotball» i sin helhet på Clear Channels digitale skjermer i Oslo. Med i kampanjen er også Vålerenga-spiller Christian Borchgrevink, kaptein på Vålerenga sitt Gatelag, John Holter og trener for integreringsfotballen i Vålerenga Samfunn, Husam Marai.

Kommentarene brukt i kampanjen er en sammenblanding av personlige opplevde hendelser og generelle kommentarer hentet fra tribunen og i sosiale medier.

Vålerenga-profil Osame Sahraoui har selv kjent på hatefulle ytringer.
Vålerenga-profil Osame Sahraoui har selv kjent på hatefulle ytringer.

Jannicke Aas er daglig leder for Stiftelsen Vålerenga Fotball Samfunn. Stiftelsen inkluderer «Vålerenga mot rasisme» som siden oppstarten i 1996 har jobbet mot rasisme og for inkludering i fotballen.

Sammen med resten av Vålerenga og Clear Channel inviterer hun nå hele fotballfamilien til å bli en del av kampanjen ved å dele et fotballbilde i sosiale medier med hashtag #lafotballværefotball.

– Nok er nok. La oss i fellesskap bestemme at dette vil vi ikke akseptere. La det handle om det som skjer på banen. Det er hva «La fotball være fotball» handler om, sier Aas i pressemeldingen.

Ved å løfte kommentarene fram på Clear Channels flater ute i bybildet, håper partene å skape reaksjoner og en bevisstgjøring blant dem som kommer med kommentarer, men også de som leser og hører dem.

– Når kommentarer som dette blir løftet fram i det offentlige rom får det ofte stor oppmerksomhet. Fotballarenaer og sosiale medieplattformer skal være som samfunnet ellers, uten en lavere terskel for hets og trakassering. Vi ønsker at folk skal tenke seg om en ekstra gang på hvordan de oppfører seg og hvilke ord de bruker om andre mennesker. Det er den bevegelsen vi ønsker å sette i gang.

Ekstra stort ansvar

Historien viser at store holdningsendringer i samfunnet ofte begynner med engasjement i byrommet, og både Vålerenga og Clear Channel er en naturlig del av bybildet i hovedstaden.

Samarbeidspartene mener derfor at dette er et viktig samfunnsansvar å ta, og at de har kanalene og stemmen til å løfte temaet fram i offentlighetens lys.

Clear Channels Country Manager, Dennis Højland Nyegaard, vet at flatene deres får høy oppmerksomhet, og er sitt ansvar bevisst.

– Clear Channel ønsker å bidra til et bedre samfunn. Et godt samfunn, mener vi er et inkluderende samfunn der alle er akseptert. Clear Channel er til stede der folk ferdes. Vi er derfor stolte av å tilgjengeliggjøre våre flater til denne type engasjement, sier Country Manager i Clear Channel, Dennis Højland Nyegaard.

Powered by Labrador CMS