Strategisk rådgiver og designer Torfinn Solbrekke i innholdsbyrået Spoon.

Han tror det er en tabbe at ikke flere vurderer papirmagasin som kanal

– Ja, print er gammelt og folk blir stadig mer digitale, men noen travle målgrupper kan være enklest å nå i avslått-modus, sier rådgiver og designer i Spoon.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Det er ikke slik at jeg tror at papirmagasinet vil få et massivt comeback, men jeg mener det kan være riktig kanal for flere. Det er ingen som lenger vurderer papirmagasin i kanalmiksen. Det tror jeg er en tabbe. I takt med at konkurransen på nett blir større blir konkurransen i postkassen mindre.

Det sier strategisk rådgiver og designer Torfinn Solbrekke i innholdsbyrået Spoon.

– Hard konkurranse

Men det er et kriterium han mener må være oppfylt dersom papirmagasin skal fungere som kanal, og det er at du har hjemmeadressen til den du ønsker nå. Solbrekke forklarer videre at grunnen til at papir kan være en god kanal, er fordi konkurransen på nettet er så hard.

– På nettet blir vi eksponert for så mange budskap at vi knapt har tid på å bestemme oss for om det er noe vi vil lese eller ikke. Men når det kommer et magasin med ditt navn på hjem til deg i postkassen, er beslutningsprosessen enklere: Skal jeg ta det med inn eller kaste det i søpla med en gang? De fleste velger å ta det med inn. Og om du ikke leser det med en gang, ligger det gjerne fremme, godt synlig lenge, sier han.

For medlemsorganisasjoner kan et magasin være en medlemsfordel som har en høyere opplevd verdi enn tilsvarende innhold publisert på nett, sier Torfinn Solbrekke i Spoon.

I posten får mottageren gjerne et magasin som handler om noe en selv har et forhold til, eller en interesse for. Kanskje er det fra en organisasjon man selv støtter, eller noe som er knyttet til jobb eller en fritidsinteresse.

– Det er en mer personlig relasjon enn noe som dukker opp i feeden i sosiale medier. Magasiner har fortsatt lang lesetid sammenlignet med alle andre kanaler, forteller Solbrekke og legger til at det er ulike grunner til hvorfor man kan tenke seg til å bruke papirmagasin som kanal:

– For ideelle organisasjoner er det en direktekanal hvor de kan minne om at de er til, og samtidig vise hva støtten din blir brukt til. For medlemsorganisasjoner kan et magasin være en medlemsfordel som har en høyere opplevd verdi enn tilsvarende innhold publisert på nett.

– Tilbakelent leseropplevelse

Han sier det er «forsvinnende få» som ikke ønsker å få papirmagasinene tilsendt.

– Noen ønsker ikke å få magasinene fordi de ikke leser dem, og noen takker nei av miljøhensyn.

I Spoon leverer de papirmagasin for blant annet Stiftelsen Norsk Luftambulanse og Motor for NAF.

– Det er en direkte kanal jeg tror er verdifull for medlems- og ideelle organisasjoner, og som kan være kommersielt smart å vurdere for flere, ettersom det er enkelt å nå målgruppen, sier han og legger til:

– Det er også en tendens, nå som mennesker bruker så mange ulike digitale verktøy, at mange har behov for å skru av. Magasiner inviterer til en mer tilbakelent leseropplevelse.

Kanskje noe for mindre aktører

Spoon-rådgiveren forteller at han også har begynt å lure på om flere mindre aktører bør vurdere papir fremfor det digitale.

– Det å etablere en tydelig digital tilstedeværelse krever mye – både av tid, penger og fokus. Om du har begrensede midler, men har en klart definert målgruppe, kan et papirmagasin være enklere og mer effektivt enn å spre innholdet tynt utover hele året. Da kan du heller levere en tydelig, god pakke med innhold fire ganger i året. Men dette må vurderes både sammen med, eller istedenfor andre kanaler og tiltak.

Han mener også at dersom man bestemmer seg for å lage et papirmagasin, må man makse ut det innholdet som er best på papir.

– Skal det være vits å gi ut et magasin må man tenke kvalitet også i papir, innbinding og trykk. Det må være en forskjell på å lese noe på papir og nett. Derfor må vi ikke undervurdere den taktile opplevelsen av å lese noe på papir. Det skal være godt å ta i, mener han.

Konklusjonen til Solbrekke er derfor at magasin fortsatt er bra, noe mange fortsatt liker og en kanal flere bør vurdere.

– Ja, print er gammelt og folk blir stadig mer digitale, men noen travle målgrupper kan være enklest å nå i avslått-modus. Jeg tror det etterhvert vil komme en motreaksjon der folk kommer til å ha mer av-og-på modus for det digitale. Det er noe med det å koble av uten å bli forstyrret av e-poster som tikker inn, avslutter han.

Powered by Labrador CMS