Content & Social Manager i XXL Sandra Nordheim kunne fortelle under dagens Snapchat-Webinar at julekampanjen de hadde kjørt til jul fikk 25 millioner visninger, og nådde ut til nesten en million unike brukere i Norge med en målgruppe på 18 til 34 år.

XXL satset og fikk 25 millioner visninger på deres første Snapchat-kampanje

Det har blitt med attraktivt for annonsørene å være til stede på Snapchat.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Tirsdag holdte Snapchat Norge webinar med siste nytt om plattformen. I tillegg var XXL invitert for å fortelle om deres suksess ved å markedsføre gjennom Snapchat.

Salgssjef for Snapchat Norge, Steffen Rabben innledet webinaret.

Webinaret ble innledet av salgssjef for Snapchat Norge, Steffen Rabben som har observert at det blir mer og mer attraktivt for annonsører å være til stede på Snapchat. Den kraftige veksten viser at antall brukere over et år har økt med 22 prosent. En utvikling de også ser i Norge.

– Snapchat har gått fra 2,4 til 2,5 millioner daglige brukere. Snapchat har god bruk blant yngre. Tre av fire brukere er mellom 30-60 år, og fire av ti er over seksti år.

Nå legger appen til rette for at annonsører kan skape innhold som passer til plattformen, som også kobler annonsøren opp mot produsenter av Snapchat- innhold. Derfor har de lansert kreativ marketplace. Lansering av brand profiles og public profiles for bedrifter gjør at de kan ha en fastere tilstedeværelse på det sosiale mediet.

Ung målgruppe

Lanseringen kommer til god nytte for XXL. Med en visjon om å bli den foretrukne sport-og friluftsdestinasjonen i Europa, må de gjøre en betydelig jobb for å komme seg dit.

– Det er mange veier å gå, mange involverte, planer og strategier. Vi var nysgjerrig på å bruke Snapchat i kanal-mixen en god stund før vi faktisk iverksatte. Snapchat er en spennende og engasjerende kanal, som gir oss muligheten til å jobbe strategisk med flere formater og taktikker på samme tid sammenlignet med en del andre kanaler, fortalte Content & Social Manager i XXL, Sandra Nordheim under webinaret.

Hun legger til at muligheten til å nå en yngre målgruppe, som de nødvendigvis ikke når i tradisjonelle kanaler har vært avgjørende for bruken av Snapchat.

Før de testet ut Snapchat som markedsføringskanal, ville de være sikre på at de hadde et godt konsept og en god kampanje først, som også kunne tas ut i flere spennende annonseformater . De bestemte seg så for å for å ta ut julekampanjen gjennom kanalen .

Gode tall, større innsikt

Siden oppstarten i 2001 har XXL blitt en aktør i sportsbransjen med en årlig omsetning på omtrent 10 milliarder kroner. Med 90 butikker fordelt på Norge, Sverige, Østerrike og Finland er de Nordens største sports retalier på nett.

Selv om de tradisjonelle mediene fortsatt er viktig, er det de digitale kanalene og mulighetene det gir for markedsføring som åpner nye dører. Målet med kampanjen var å sørge for at flest mulig julegaver under juletreet var fra XXL.

– Kjøperne skulle være stolte over å gi bort en gave fra oss. Mange brukere av Snapchat var innom XXL i løpet av jula- faktisk en del eldre utenfor målgruppen. Noe som ga oss innsikt til å øke målgruppen til neste kampanje.

Kampanjen fikk 25 millioner visninger, og nådde ut til nesten en million unike brukere i Norge med en målgruppe på 18 til 34 år. Kampanjen genererte 8599 konverteringer på nett til en ROAS (return on ad spend) på 12,93

– Vi kommer til å aktivere Snapchat med flere annonseformater i større kampanjeperioder i løpet av året, og er akkurat nå live med sommerkampanjen på Snapchat. Her tar vi i bruk Linse, Commercial Ads, Snap Ads, Story Ads og Collection Ads. I tillegg har vi live et Always On-løp som sikrer kontinuerlig push av produkter gjennom dynamiske annonser, disse gir så langt vært gode resultater.

Filter og linser øker oppmerksomhet

Gjennom samarbeid med Anorak har de fått hjelp med kreative uttak og budskap, men selve strategiene og taktikkene jobber de med internt og de setter opp alle kampanjene selv.

Fokuset til XXL ligger på å bygge kompetanse på digital markedsføring internt, med blant annet et eget Performance Team. Det er kompetansen på tvers av avdelingene som får dette på beina. Støtten fra Snapchat Norge har også vært essensiell for å kunne bygge gode kampanjer.

– Det som har vært den største overraskelsen er hvor godt Snapchat driver både positiv ROAS og konverteringer, men også er med på å øke merkevarepreferansen. Det er også gøy å se at annonseformater som filter og linse er de største driverne for Ad Awareness og Brand Favourability. Vi har også lært at kombinasjonen av flere annonseformater er det som gir et godt sluttresultat.

XXLs julekampanje ble listet som internasjonalt case på Snapchat.

Powered by Labrador CMS