Dagleg leiar Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen

Reklamemarkedet vokser til tross for koronapandemi: – Det er grunn til å ha optimisme igjen. Dette var bedre enn hva jeg hadde forventet

– Nå skal vi være forsiktig med å juble for høyt i disse vanskelige tider.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Det har vært mye røde tall i det siste året, men i mars måned kunne vi sammenligne med en coronaperiode, selv om ikke nedstengningen startet før 12. mars 2020. Vi ser nå en lysning - ja, faktisk svært så positive takter i det norske reklamemarkedet. To prosent i pluss etter årets tre første måneder - og nesten 20 prosent i pluss i mars isolert sett - ja, det lar seg høre, sier daglig leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen i en pressemelding, torsdag morgen.

20 prosent oppgang i mars

Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen for årets aller første kvartal er nå klart. Og årets tre første måneder viser et akkumulert pluss på to prosent sammenlignet med tilsvarende periode i 2020.

Barometeret viser reklameomsetningen via mediebyråene i Norge. Isolert sett var oppgangen i mars måned på hele 19,7 prosent.

– Nå skal vi være forsiktig med å juble for høyt i disse vanskelige tider. Men det er grunn til å ha optimisme igjen. Dette var bedre enn hva jeg hadde forventet. Flere reklamekategorier har hatt et pent løft i tredje kvartal, sier Merete Mandt Larsen i pressemeldingen.

Digitale medier er vekstvinneren i årets første kvartal. Den samlede digitale kategorien hadde en vekst på 16,2 prosent i årets tre første måneder sammenlignet med samme periode i fjor.

– Sterk formutvikling

Innen digitale kanaler ser en at display vokser med 11,8 prosent til snaue 390 millioner kroner, mens sosiale medier vokser med 33,9 prosent til snaue 234 millioner kroner. Begge kategorier med prosentvis sammenligning med de tre første månedene i fjor. Også video vokser seg stor som reklamebærer, til snaue 152 millioner kroner, etter en vekst på 23,9 prosent.

– Vi ser en digital plattform som blir stadig mer mangfoldig i forhold til reklamevirkemidler. Og felles for de fleste kategoriene på den digitale plattformen er at de vokser seg større. Ingen tvil om at digitalt viser sterk formutvikling, sier Merete Mandt Larsen.

Digitalt som reklamebærer hadde en markedsandel på 41,9 prosent av den totale reklameomsetningen i første kvartal 2021. TV oppnådde en andel på 37,7 prosent. Disse to kanalene står nå for nesten 80 prosent av all reklameomsetning her til lands.

TV kom også på pluss-siden etter mars måned - og fikk en oppgang i tredje kvartal på 1,3 prosent. Radio hadde en oppgang på 9,6 prosent, mens dagspresse er også i pluss, nærmere bestemt på 0,6 prosent etter tre måneder i 2021.

Influensere omsetter for millioner

– Flere tradisjonelle medier har hatt en pen vekst i forhold til mediebruk under coronaen. De store coronataperne er imidlertid utendørs og kino. Utendørs har et fall på 34,2 prosent i første kvartal, mens kino har falt med hele 69,2 prosent. Det er lett å forstå når kinoene i Oslo med flere andre steder har vært stengt i hele år, sier Merete Mandt Larsen.

Det er to nye reklamegrupper i Mediebarometeret for 2021. Det er kategorien influencer marketing hvor det ble omsatt for 4,7 millioner kroner og podcast med en omsetning på 5,3 kroner i årets første kvartal.

Powered by Labrador CMS