Smash har nå trukket sin siste reklame etter at de har fått negative reaksjoner på den.
Smash har nå trukket sin siste reklame etter at de har fått negative reaksjoner på den.

Orkla trekker Smash-reklame: – Oppleves som stereotype og krenkende

Ikke første gangen en reklame fra Smash vekker negative reaksjoner etter at de har spilt på stereotyper.

Publisert Sist oppdatert

– Intensjonen med Smash-reklamen var å gjenskape et autentisk Tokyo-gameshow. Derfor har vi brukt et japansk produksjonsselskap og reklamefilmen er spilt inn i Tokyo med japanske skuespillere.

Det skriver Elisabeth Aandstad Ekheim, kommunikasjonsdirektør i Orkla Norge, i en SMS til KOM24.

Lei seg

Hun bekrefter at de nå har trukket tilbake reklamen fra markedet etter tilbakemeldinger om at den kan oppfattes som stereotyp og krenkende for noen.

– De aller fleste tilbakemeldingene vi har fått har vært positive. Men vi har og fått tilbakemeldinger om at noen opplever karakterene i filmen som stereotype og krenkende, skriver hun.

Hun sier at de er lei seg for det og at det selvfølgelig ikke har vært deres intensjon.

– For å forsikre oss om at det ikke skjer, velger vi nå å stoppe visningen av reklamen, skriver hun videre.

Visningen av filmen startet på fredag i forrige uke, og altså etter noen dager stoppet de visningen.

– Er nordmenn for hårsåre?

– Nei. Vi lytter alltid til tilbakemeldingene vi får, skriver hun.

Ikke første gang

Dette er ikke første gangen en reklame fra Smash vekker negative reaksjoner etter at de har spilt på stereotyper.

I 2019 var det nordlendingene som reagerte, skrev Nettavisen. Da var reklamen inspirert av det gamle NRK-programmet Du skal høre mye, noe som fikk programlederen for det programmet, Tore Skoglund til å reagere. Smash på sin side økte salget med 28 prosent i samme tidsrom.

– Selv om du har en stor posisjon så må du tørre å gjøre noe nytt. Det ser vi blant annet på Smash! som vi fikk kritikk på, men har bare økt salget ytterligere, sa Jaan Ivar Semlitsch, ny konsernsjef i Orkla, til Nettavisen da.

KOM24 har spurt Aandstad Ekheim om de ikke var oppmerksomme på reaksjonene som kom fra Nord Norge i 2019 og faren for at noe lignende kunne skje nå også, men hun har ikke svart oss på det spørsmålet.

Powered by Labrador CMS