Dette var noen av produktene som MFU vurderte nærmere denne gangen.

Ringo ble felt i fire saker i MFU

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Matbransjens Faglige Utvalg har nylig behandlet hele seks klager mot produkter fra Nordic Toy Team, bedre kjent som Ringo, vedrørende markedsføring rettet mot barn.

De ble frifunnet i to av sakene og felt i fire av dem.

Samtlige saker har hatt emballasje som tema.

I utgangspunktet er det tillatt å benytte emballasje som markedsføring, også der for eksempel figurer på emballasjen retter seg mot barn. Det som imidlertid ikke er tillatt er å ha en emballasje som gjør produktet underordnet emballasjen, ved for eksempel at emballasjen er utformet som en leke.

Dette har vært den aktuelle problemstillingen for alle seks produkter som MFU har behandlet.

MFUs retningslinjer gir ikke grunnlag for å oppstille noe generelt forbud mot at leketøysforretninger har søtsaker i produktporteføljen. At produktet er oppstilt i en leketøysforretning inngår likevel i helhetsvurderingen, slik at handlingsrommet for en leketøysforretning kan tenkes å være mindre enn en annen kategori forretning, som for eksempel dagligvare.

De produktene som ble felt nå var en vannpistol. Utvalget vurderer det slik at produktet har en utforming som har en særlig appell til barn. I dette tilfellet får dette betydning selv om produktet små sukkertøy har en appell til flere aldersgrupperenn barn. Det samme gjelder en Snap Pop/Dino Chomper (kjærlighetsbeholder), en godteridispenser som er plassert ved kassen, og dermed ekstra synlig, i tillegg til at det er i en leketøysforretning som utgjør et miljø som er særlig attraktivt for barn og en spinner pop. For den legger utvalget vekt på at en snurrefunksjon har en lekeappell. Videre legges det vekt på at produktet i denne saken er oppstilt i en leketøysforretning, hvilket gjør lekeelementet mer fremtredende.

En godterispray slapp unna kritikk, selv om utvalget var delt om denne hadde et virkemiddel der emballasjen er utformet som en artig figur. Utvalget vurderer det slik at dette virkemiddelet alene ikke er i strid med retningslinjene. Dette samme landet de på for en Peppa Gris marshmallow pop.

Powered by Labrador CMS