Det siste året har Julie Vissgren jobbet med kommunikasjon og innholdsproduksjon i Blå Kors.

#MinJobb

Julie jobber i Blå Kors: – Bringer mening inn i arbeidshverdagen

– Det å kunne fortelle historien til mennesker som kanskje ikke alltid har følt seg like sett og hørt, gir meg mye.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Med spalten #MinJobb ønsker KOM24 å få kommunikasjonsfolk til å snakke om jobben sin, hva som inspirerer dem i arbeidet, hvilke utfordringer som finnes i bransjen - og hva som er god kommunikasjon.

I dag er det Julie Vissgren, innholdsprodusent og kommunikasjonsrådgiver i Blå Kors, som svarer på spørsmålene i #MinJobb.

– Hva er tittelen din - og hva går jobben din ut på?

– I Blå Kors jobber jeg både som innholdsprodusent og kommunikasjonsrådgiver, så jeg har alltid mange baller i lufta. I tillegg til å skape gode visuelle historier på blakors.no, har jeg ansvar for organisasjonens Instagram-konto og jobber også mye med innhold- og videoproduksjon opp mot ulike kampanjer gjennom året.

– Som redaktør og prosjektleder for utrullingen av det nye intranettet vårt, har mye av arbeidsdagen etter sommeren også gått med til å styrke internkommunikasjonen i organisasjonen. I tillegg jobber jeg tett på arbeidet inn mot pressen.

– Hva liker du best med jobben din?

– Det må være å formidle alle de sterke og inspirerende historiene til brukerne våre. Mange av dem har en svært tøff fortid med blant annet rusavhengighet, så det å kunne fortelle historien til mennesker som kanskje ikke alltid har følt seg like sett og hørt, gir meg mye.

– Hvilke arbeidsoppgaver liker du minst?

– Det er vel ingen arbeidsoppgaver jeg ikke liker, da de få administrative oppgavene jeg har, ofte kan være et fint avbrekk fra alt det kreative jobben min innebærer. Men det jeg liker minst, må være perioden fra jeg selger inn en ide til pressen, til jeg får et svar - da jeg kan være en ganske utålmodig sjel. Når det er sagt, gir det meg stor mestringsfølelse alle gangene der jeg lykkes med et innsalg, da jeg som tidligere journalist vet hvor vanskelig akkurat det kan være i dagens medielandskap.

– Hvorfor ville du jobbe med kommunikasjon?

– Etter flere år i journalistbransjen begynte jeg å bli nysgjerrig på hvordan det var å jobbe på «den andre siden av bordet». Jeg elsker å skape godt innhold gjennom ulike visuelle historiefortellingsteknikker, og visste at det var noe jeg ønsket å fortsette å jobbe med. Samtidig synes jeg det hørtes fryktelig spennende ut å jobbe med mer målrettet kommunikasjon i en organisasjon som Blå Kors, som jo jobber med flere av våre største samfunnsutfordringer. Det gjør meg både stolt og glad og bringer mening inn i arbeidshverdagen.

– Hvem inspirerer deg i kommunikasjonssektoren?

– Jeg blir inspirert av kommunikatører som tør å skille seg ut og som kommuniserer budskap som adresserer ulike samfunnsutfordringer. Som mestrer det å kommunisere alvorlige og komplekse temaer uten å løfte pekefinger. Og som ikke bare får deg til å stoppe opp og tenke, men faktisk handle.

– Hva gjorde deg sist imponert i kommunikasjonsfaget?

– Jeg har blitt dypt imponert over Oslo kommunes kommunikasjonsjobb under pandemien. Ikke minst sist gang hvor de da byttet ut det som har blitt et velkjent slagord, «gjør det for Oslo» med «gjør det for deg selv» for å appellere til den yngre målgruppen og motivere dem til å vaksinere seg.

– Jeg må også trekke frem Bufdirs fosterhjemskampanje; «Tusen spørsmål til de tusen hjem». Ikke bare på grunn av det sterke innholdet og budskapet i selve kampanjen, men hvordan de brukte ulike kjente merkevarer som McDonalds og First Price til å nå bredt ut med budskapet sitt på. Rett og slett genialt!

– Hva er god kommunikasjon?

– God kommunikasjon handler om å engasjere og berøre målgruppen man ønsker å nå. I dagens kommunikasjonslandskap er man rett og slett nødt til å «treffe en nerve» for å lykkes. Ønsker man i tillegg å favne bredt, handler det også om å skreddersy innholdet til de ulike segmentene innenfor målgruppen. Det kan være så «enkelt» som å justere postetekst-inngangen på SoMe eller klippe om begynnelsen av en video for å treffe mer målrettet. Her mener jeg det er mange som har mye å hente.

– God kommunikasjon handler også i stor grad om planlegging og det å tenke helhetlig fra A til Å. Fra ide/budskap til innhold, målgruppe, kanaler og retargetingløp. Det har ofte alt å si for hvor stor gjennomslagskraft man til slutt ender opp med å få.

– Hva mener du er den største utfordringen for din bransje fremover?

– Det må være å fortsette å klare å henge med i den teknologiske utviklingen som jo på mange måter påvirker vår bransje mer enn andre. Blant utfordringene vil jeg trekke frem det å finne en god balanse mellom innhenting av informasjon og ivaretagelsen av GDPR. Reglene for personvernhensyn vil sannsynligvis bare bli strengere, og da er det opp til oss å tenke ut nye måter å nå ut med budskapet vårt på, samtidig som da også ivaretar personvernet til målgruppen vår. Her har vi alle et ansvar.

– Å fortsette å klare å nå den yngre målgruppen og henge med på trendene som oppstår, vil trolig fortsette å være en utfordring, spesielt for de som jobber med innholdsproduksjon. Som SoMe-ekspert og tidligere kollega, Ståle Lindblad, sier: «I dag er det Snapchat og Tik Tok, i morgen er det noe annet».

Powered by Labrador CMS