Kommunikasjonsdirektør Peter Markovski i NHO

NHOs invitasjoner til årskonferansen får oppmerksomhet

– Er det et år vi skulle gjøre et sånt grep, så er det i år, sier kommunikasjonsdirektør Peter Markovski.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Nylig sendte Næringslivets Hovedorganisasjon ut digitale invitasjoner til NHOS årskonferanse som skal avholdes på nyåret. Invitasjonene har fått oppmerksomhet i sosiale medier.

Invitasjonen består av en video, der man ser NHO-sjef Ole Erik Almlid i et videomøte med Erna Solberg.

Almlid ønsker mottaker av filmen velkommen og både han og statsministeren holder en kaffekopp med navnet til mottaker skrevet på.

Så skjer det som de aller fleste kan kjenne igjen fra digitale videomøter: internett som svikter, én som har seg selv på mute og en hund som plutselig kommer hoppende inn i bildet.

Digitalt og personlig

NHOs kommunikasjonsdirektør Peter Markovski har ansvar for all ekstern- og internkommunikasjon, i tillegg til NHOs årskonferanse.

Vanligvis inviterer organisasjonen på ordinært vis, gjennom utsendte e-poster.

– I år var det et poeng å gjøre invitasjonen mer digitalt og personlig, i tillegg til at vi denne gangen ønsket å invitere alle medlemmene.

Det er produksjonsselskapet Storm 121 som står bak «stuntet». Selskapet, som blant annet eies av Storm Communications, har utviklet en teknologi som gjør at videoer kan personaliseres til hver enkelt mottaker.

– Før var vi ikke helt sikre på når dette grepet kunne passe, men med pandemien fremsto det klarere: Er det et år vi skulle gjøre et sånt grep, så er det i år, sier Markovski.

Han forteller at det var et «hårete mål» å skulle få med statsministeren.

- Det var veldig kult at hun sa ja, det ga det hele en annen dimensjon.

20.000 filmer

Markovski forteller at det er blitt produsert omtrent 20.000 unike filmer, slik at alle medlemmene skulle få hver sin personlige invitasjon, og at det allerede er mange som har meldt seg på konferansen.

– Det at så mange allerede har meldt seg på viser at vi har truffet, enten med temaene i konferansen eller muligheter for at man kan delta digitalt - eller kanskje måten vi inviterte på, sier han.

– Vi har aldri før fått noen reaksjoner på invitasjonen. Det har vi fått masse av i år, og denne typen invitasjon gir folk lyst til å komme.

Blant annet skrev Budstikka-redaktør Kjersti Sortland på Facebook at dette var «den mest imponerende/artigste invitasjonen jeg har fått. Kudos for både idé og gjennomføring».

Talerlisten-gründer Nils Apeland tok til orde på LinkedIn om at dette var en «artig, personlig invitasjon».

NHOs kommunikasjonsdirektør forteller at det i tillegg til flere reaksjoner på sosiale medier, også er andre som henvendt seg direkte til dem med skryt.

Markovski trekker frem at når man gjør et grep som dette - ved å gå utenfor komfortsonen og særlig prøve seg på humor - kan det noen ganger slå feil, men at det ikke er tilfellet her.

– Vi har ikke mottatt noen negative reaksjoner på dette. Det kan jeg bekrefte, avslutter han smilende.

Redaktør Kjersti Sortland i Budstikka roser invitasjonen fra NHO.
Powered by Labrador CMS