Gro Bogen Nilsen i Kommunikasjonsforeningen forteller om det etiske rådet.

Ønsker debatt rundt etikk: – Får få henvendelser

– Det viktigste er at prinsippene bidrar til en aktiv, etisk debatt om stort og smått, sier Gro Bogen Nilsen i Kommunikasjonsforeningen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Leder i sentralstyret i Kommunikasjonsforeningen og medlem i det etiske rådet, Gro Bogen Nilsen, forteller at hun opplever et stort engasjement blant medlemmene rundt etikk. Likevel får det etiske rådet relativt få henvendelser.

– Input fra kollegaer

For omtrent et år siden ble nye etiske prinsipper vedtatt i Kommunikasjonsforeningens etiske råd. Hensikten med rådet er å bistå medlemmene i vanskelige etiske spørsmål de måtte møte på i jobbhverdagen.

Nilsen forteller at hovedgrunnen var å forenkle og oppdatere de etiske prinsippene med tanke på en kommunikatørs hverdag i dag.

– Vi ønsker en debatt rundt etikk. Poenget er ikke at det finnes et fasitsvar, men at dette er noe som bør diskuteres.

- Mye av denne diskusjonen foregår allerede naturlig med kollegaer og innad i egen kommunikasjonsavdeling, sier hun.

Og det er kanskje det som er svaret på hvorfor de får få henvendelser i det etiske rådet.

- Det er alltid relativt få henvendelser, sier hun og legger til at de som tar kontakt gjerne kjennetegnes ved at de kommer fra et sted der man kanskje er den eneste som jobber med kommunikasjon- og informasjonsarbeid i bedriften.

- Om man er i et faglig felleskap får man input fra kollegaer. De henvendelsene vi får kommer ofte fra enkeltpersonen som ikke har samme fagmiljø.

Nilsen forteller at en typisk henvendelse går ut på hvilke hensyn man skal ta når man gjerne vil gi fullstendig info, uten at det skal gå på bekostning av taushetsplikten.

– En kommunikatør ønsker stor grad av åpenhet, men så må en passe på å ikke gå utenfor taushetsplikten.

- Ikke mindre aktuelt fremover

- Det viktigste er at prinsippene bidrar til en aktiv, etisk debatt hele tiden om stort og smått, sier Nilsen, som tidligere har jobbet med kommunikasjon i blant annet UDI og First House og nå det tyske legemiddelselskapet Merck.

Hun understreker at en debatt om etikk i bransjen bare blir økt aktualisert med sosiale medier, kildekritikk og åpenhet rundt metoder.

– Det er et tema som vi ikke tror blir mindre aktuelt fremover, og det er helt grunnleggende å bidra til demokratiet med en åpen debatt og gi borgerne tilgang til informasjon.

Kommunikasjonsforeningens etiske prinsipper:

Kommunikasjonsforeningens medlemmer skal balansere virksomhetens mål og samfunnets krav og forventninger ved å utøve kommunikasjonsfaget med åpenhet og integritet.

En kommunikasjonsmedarbeider skal:

  • Fremme åpenhet og innsyn, og aktivt bidra til forståelse og den opplyste samtale.
  • Gi så fullstendig informasjon som mulig uten at det går på bekostning av taushetsplikten.
  • Kommunisere ærlig og tydelig, og være åpen om avsender, rolle, metoder og bindinger.
  • Utvise ansvarlighet med metoder og bruk av verktøy for analyse av brukerdata.
  • Tilstrebe likebehandling og gjøre informasjon forståelig og tilgjengelig.

Kilde: Kommunikasjonsforeningen

Powered by Labrador CMS