Kristin Walstad, 1. nestleder og pressekontakt i Partiet Sentrum

Etableringen av partiet Sentrum:

Telefonen sluttet ikke å ringe på to døgn: – Gikk som ild i tørt gress

Det har vært mange mediehenvendelser den siste tiden, forteller pressekontakt Kristin Walstad i Sentrum.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Det nye partiet Sentrum, med Geir Lippestad i spissen, ble etablert 24. september i år. Kristin Walstad er 1. nestleder i partiet, samtidig fungerer hun også som pressekontakten for det nyetablerte partiet.

Walstad forteller at det har vært få folk som har blitt satt til å jobbet med kommunikasjonsarbeidet i oppstarten.

Det nye partiets logo er lagd på en app.

– Vi har ikke hatt noen profesjonelle til å hjelpe oss med kommunikasjonen, sier hun.

Som ild i tørt gress

Det var en kveld i slutten av september NRK meldte at det nye partiet Sentrum var født. Resten av Medie-Norge hang seg på, og tiden etter ble travel for partistifterne.

- Da gikk det som ild i tørt gress. Både Lippestad og min telefon startet å ringe - det gjorde den i to døgn, forteller Walstad.

Hun har ikke et eksakt tall, men anslår at de gjorde rundt tyve intervjuer de første to døgnene. I tillegg til at de fikk «tusenvis» av henvendelser totalt fra omverden.

– Vi var delvis forberedt på at vi ikke kom til å få noe særlig med oppmerksomhet. At de etablerte partiene skulle kjøre «ignoreringstaktikken», men det motsatte skjedde. Det var helt overveldende, kan hun fortelle.

Advokat Geir Lippestad har foreløpig kun en print av logoen sitt nye parti, som skal hete Sentrum.

- Prinsippet var at vi ønsket å gi alle svar og god oppfølgning, forteller pressekontakten.

Stab med frivillige

Det kommunikasjonsarbeidet som er blitt gjort, har de tatt ansvar for selv. Nå har de også samlet en stab med frivillige og blant annet fått en «Twitter-redaktør», en Instagram-ansvarlig og ulike skribenter med journalistikk- og kommunikasjonsbakgrunn.

Logoen, som består av en sommerfugl, er heller ikke laget av noen profesjonelle, men laget selv med hjelp av en app. Logoen er inspirert av kaosteori, også kjent som «sommerfugleffekten».

- Et lite vingeslag kan skape store forandringer. Det er det vi håper vi kan gjøre.

– Vi har tenkt strategisk når det kommer til visualitet og valg av hovedfarge. I det politiske landskap befinner vi i oss i sentrum, og for oss var det naturlig å velge fargen oransje, forteller hun.

De hadde også lagt en plan for hva slags bilder de ønsket å ta av frontfigurene i partiet.

- Vi hadde en tanke om at vi ønsker å gjenspeile de menneskene vi er til for. Vi vil vise frem det mangfoldet vi ønsker å representere, og være naturlige og autentiske.

Hun legger til:

– Det er mange glansbilder av flere av de politiske partiene sine visuelle presentasjoner. For oss er det viktig å vise at det er ikke alle som opplever at livet er et glansbilde.

- Vil nok trenge hjelp etterhvert

Walstad er sikker på at de etterhvert vil trenge hjelp med presse- og kommunikasjonsarbeidet.

– Noen av oss som driver med kommunikasjonsarbeidet nå, skal samtidig drive med politikk og bygge opp organisasjonen. Vi kan ikke gjøre alt, og vil nok trenge hjelp etterhvert, sier hun.

– Vi har ingen penger i kassen per tidspunkt og det ville vært en drøm å få proff hjelp fremover.

Samtidig trekker hun frem at de er takknemlige over å ha frivillige som kan hjelpe de i gang.

– Vi er heldige som har folk med profesjonell kommunikasjonsbakgrunn med som frivillige, avslutter hun.

Powered by Labrador CMS