Headhunter Jan Tore Hamnøy i HAMNØY, kommunikasjonsdirektør Camilla Kim Kielland i Schibsted og TRY Råd-sjef Sindre Beyer.
Headhunter Jan Tore Hamnøy i HAMNØY, kommunikasjonsdirektør Camilla Kim Kielland i Schibsted og TRY Råd-sjef Sindre Beyer.

Slik imponerer du på et jobbintervju: Dette ser hodejegeren, TRY og Schibsted etter

Hvordan skal du på oppføre seg på intervju? Er det lov å være nervøs? Dette mener lederne og headhunteren.

Publisert

Vi har vært i kontakt med flere aktører i bransjen for å kunne gi deg de tipsene du trenger for å forberede deg til et jobbintervju!

Vi har snakket med headhunter og rådgiver Jan Tore Hamnøy i Hamnøy AS, hommunikasjonsdirektør Camilla Kim Kielland i Schibsted, daglig leder Sindre Beyer i TRY Råd og nyhetsdirektør Helje Solberg i NRK.

Her er deres beste tips for at du skal kunne lykkes på jobbintervju.

– Gjør gjerne det lille ekstra

Jan Tore Hamnøy er mannen bak HAMNØY, et rekruttering- og råd­givnings­firma. Han er ekspert på hva man skal forvente når man først er innkalt til et intervju hos arbeidsgiver, og hvordan man skal oppføre seg.

– Hva er det du anbefaler at søkere tenker gjennom når de blir innkalt?

– Det er viktig å forberede seg godt ved å sette seg inn i stillingen og lese seg opp om arbeidsgiveren. Nysgjerrighet, refleksjoner, observasjoner og spørsmål viser engasjement og interesse.

– Hva er viktig å huske på når man skal på intervju?

– Når du skal opp til eksamen, så møter du forberedt. Når du skal på intervju er det viktig å være godt forberedt. Les deg opp og innhent informasjon som du kan ha nytte av på intervjuet og underveis i rekrutteringsprosessen. Også er det viktig å få med seg informasjonen omkring intervjutidspunkt og andre praktiske ting. Det er fornuftig å være litt bevisst hvordan du kler deg og tilpasse deg situasjonen.

– Hva er ditt beste tips?

– Mitt beste tips er å bruke litt tid å forberede seg til intervjuet. Forsøke å senke skuldrene og være godt forberedt. Gjør gjerne det lille ekstra: en journalist kan eksempelvis på eget initiativ lage en tenkt reportasje som tas med til intervjuet for å vise et konkret eksempel på hvordan du ville løst en tenkt sak.

– Hva skal man gjøre hvis man blir nervøs?

– Om du er nervøs, kan du gjerne fortelle at du er litt nervøs fordi det er en jobb du har veldig lyst på.

– Hvilke refleksjoner og innsikt har du som kandidat som er verdifulle?

Camilla Kim Kielland er kommunikasjonsdirektør i Schibsted, men har også tidligere bygd opp byrået Trigger med flere titalls ansettelser.

Hun legger vekt på at kandidaten er forberedt. Det er også viktig for både deg og arbeidsplassen at stillingen er riktig for deg, mener hun.

– Hvem er det som ofte blir innkalt til intervju?

– Det er mange veier til mål, men som oftest er det en kombinasjon av søknader og eget søk. Ofte får vi inn tips til gode kandidater fra folk som jobber her, eller har jobbet her. Fordi vi får inn svært mange søknader til stillingene vi utlyser, må du huske på at vi raskt leter etter relevans og engasjement i søknadsteksten. Da kan det være litt dumt å komme med en lang og formell innledning.

– Hva er det viktigste å tenke på når man skal på intervju?

– Vær forberedt. Like viktig som at vi skal finne den riktige kandidaten, er det viktig at stillingen og arbeidsplassen er riktig for deg. Forbered spørsmål som gir deg svar på det du lurer på. Og sørg for at du har et oppdatert kunnskapsnivå om bransjen og selskapet du søker jobb hos, så det fremstår troverdig at du ønsker å jobbe akkurat her.

– Er det en ulempe hvis jobbsøker er synlig nervøs?

– I utgangspunktet ikke. At man er nervøs kan være et tegn på engasjement, at mye står på spill. Men om nervøsiteten virker hemmende på det du skal si, slik at du ikke klarer å redegjøre godt for hvorfor du ønsker å jobbe hos oss, hva du kan bidra med – og hva du forventer av oss etc., så kan det være en ulempe.

– Hva er det man bør unngå under et intervju?

– Mange gjør den feilen at de kun ramser opp sin erfaring og kompetanse, som en motivasjon for hva de kan tilføre selskapet. Problemet er at det egentlig ikke sier noe om hvilken del av kompetansen eller erfaringen, som er relevant for oss. Hvilke refleksjoner og innsikt har du som kandidat som er verdifulle?

– Hvordan imponerer man arbeidsgiver?

– Vi snakker ofte om den digitale transformasjonen i mediebransjen. Og sannheten er at vi har flere utfordringer foran oss, enn det vi har lagt bak oss. Om du har løsningen på disse utfordringene, er du iallfall på god vei.

– Det er viktig å være deg selv, alt annet vil bli avslørt

For Sindre Beyer, strategisk rådgiver, partner og daglig leder i TRY Råd, er det viktig at kandidaten har gjort litt research på forhånd og hvem de egentlig sikter til.

– Hvem er det som ofte blir innkalt til intervju?

– Det kommer jo veldig an på stillingen. For oss er det jo viktigst at de er kvalifisert til den jobben de skal gjøre. Men i en søknad og en CV er det også viktig at det kommer fram at de er har god arbeidskapasitet og at de er åpne og nysgjerrig på å jobbe med andre type miljøer. Det er helt avgjørende for å kunne gjøre en god jobb på TRY-huset.

– Hva er det viktigste å tenke på når man skal på intervju?

– Det er å være seg selv, alt annet vil bli avslørt. Men å ha gjort litt research på forhånd om hvem vi er og hva vi gjør er ganske lurt. Jeg liker også at de som er på intervju har tenkt litt gjennom hva de kan bidra særlig med.

– Er det en ulempe hvis jobbsøker er synlig nervøs?

– Nei, å ha litt premierenerver gjør ingenting. Det viser bare at man tar det alvorlig.

– Hva er det man bør unngå under et intervju?

– Hvis man bare bruker tiden på å gjenta det som står i søknaden er det jo litt dumt.

– Hvordan imponerer man arbeidsgiver?

– Være godt forberedt og vise hvor man kan gjøre en forskjell.

Denne artikkelen ble først publisert i Medier24 9. oktober 2019.

Powered by Labrador CMS