Kommunikasjonsdirektør i Leger Uten Grenser, Silje Klyve Grytten.

#Sommerpraten

Silje la ut en ganske sleivete tweet om Krf: – Det ga en litt kjip, men nyttig erfaring

– Det falt ikke helt i god jord hos en Krf-politiker som satt opp det jeg følte var min personlige tweet, mot standpunktene til organisasjonen Leger Uten Grenser.

Publisert

I «Sommerpraten» stiller KOM24 en rekke personer i kommunikasjonsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer. I tillegg får vi blant annet høre hva deres beste sommerminne er, hvilken bransjeperson de mener man bør følge med på, og hvilke råd de vil gi til unge mennesker som ønsker å lykkes i bransjen.

I dag er det kommunikasjonsdirektør i Leger Uten Grenser, Silje Klyve Grytten, som svarer i Sommerpraten.

– Har du pass?

– Ja, det er heldigvis gyldig noen år til så passdramaet opplevde jeg bare i Facebook-feeden.

– Hva skal du gjøre i sommer?

– Først og fremst blir det en skikkelig lang ferie som jeg ikke har tatt på noen år. Hele fem herlige uker med datteren min, og vi skal litt forskjellig med venner, familie og bonusfamilie i Norge og utland.

– Hva er ditt beste sommerminne?

– Vi har ikke egen familiehytte, så jeg vokste opp som et såkalt Posten-barn. Hver sommer kjørte vi fra Bergen til Postens sommerhytte i Sandefjord der det var flere familier og alltid like spennende og se om det kom noen på vår egen alder. Det var stas å treffe nye mennesker og det var alltid noen å leke med. Morgenbad var like obligatorisk som kveldsbad og for regntrøtte bergensere var været i Sandefjord nesten uvirkelig bra. Foreldrene mine drar fortsatt dit innimellom og da kniver vi i søskenflokken om de tilgjengelige sengeplassene, for selv om det er sommerparadiset vårt for evig, er det er ikke lenger plass til to i en køye.

– Uten å nevne noen fra ditt eget byrå, hva er den beste kampanjen du har sett til nå i år?

– Jeg vet ikke om den er fra i år og jeg vet ikke helt hvilket byrå som står bak, men jeg ser kampanjen til stadighet fortsatt. Stine Sofies stiftelse har kampanje «Hjelp barn som Ingrid, Frida og Jonas». Den viser barn i helt normale situasjoner rett før de velter ett saftglass, søler til gangen med skitne sko, eller bare ligger helt stille i sengen sin. Den uhyggelige nedtellingen på 10 sekunder som er rett før mamma eller pappa skal slå dem eller begå ett nytt overgrep, river i sjela, og viser på en brutal måte hvilken terror disse barna lever under.

– Nevn en bransjeperson å se opp for i fremtiden

– Jeg kjenner ikke kommunikasjonsbransjen så inngående, men som en god kommunikator vil jeg trekke frem norsk-kurdiske forfatter og journalist, Lara Rashid som en jeg har stor beundring for. Hun overlevde terroren på Utøya, men mistet storesøsteren sin der. Hun har en sterk og klar fortellerstemme, og jeg tror hun kan nå så langt hun vil.

– Når tryna du sist på jobb?

– Når jeg startet i denne jobben som ny leder for tre år siden var nok ikke rollene helt avklart i mitt eget hode mellom politikken jeg hadde forlatt på Stortinget, og den politisk nøytrale humanitære sektoren jeg hadde kommet fersk inn i. Det var abortkamp og jeg tweetet noe ganske sleivete om Krf. Det falt ikke helt i god jord hos en Krf-politiker som satt opp det jeg følte var min personlige tweet, mot standpunktene til organisasjonen Leger Uten Grenser. Det ga en litt kjip, men nyttig erfaring om at det man mener privat ikke nødvendigvis fungerer å si offentlig når man har en profesjonell rolle man kan oppfattes som talsperson for. Jeg beklaget så klart og fikk skværet opp med Krf politikeren - i god SoMe-stil, men fikk en nyttig lærdom med på kjøpet.

– Hva er ditt beste råd til unge som ønsker å lykkes i kommunikasjonsbransjen?

– Skriv - og skriv mye. Vi får aldri nok av gode tekster. Og så klart; vær en blidfis, alle liker det.

Powered by Labrador CMS