Tidligere har Twitter kommet med små justeringer i ny og ne, mens de store innovasjonene har latt vente på seg. Det har endret seg i år.
Tidligere har Twitter kommet med små justeringer i ny og ne, mens de store innovasjonene har latt vente på seg. Det har endret seg i år.

Twitter lanserer flere betalingstjenester

Twitter har allerede lansert to ulike betalingstjenester - snart kommer nummer tre og fire.

Publisert

Twitter har i mange år fått kritikk for mangel på innovasjon og utvikling av tjenesten. Den siste tiden har de økt innovasjonstakten merkbart. Nylig lanserte de to ulike betalingstjenester, og snart kommer den tredje og fjerde.

Frem til i år har det vært langt mellom de store produktnyhetene fra Twitter. De doblet det maksimale antallet tegn i en tweet fra 140 til 280 i 2017, og har kommet med små justeringer i ny og ne, men de store innovasjonene har latt vente på seg. Det har endret seg i år.

Tip Jar

I mai ble den første betalingsløsningen, Tip Jar, lansert. Tip Jar er, som navnet tilsier, en elektronisk tipsbøtte. Den lar deg sende mikrobetalinger til innholdsskapere du ønsker å støtte.

Kontoer som kan motta tips har et Tip Jar-ikon ved siden av profilnavnet. Klikk på ikonet, velg hvilken betalingstjeneste du vil bruke og hvor mye du vil tipse, så er pengene på vei. Twitter tar ingen andel, så hver eneste krone går til innholdsskaperen.

Betalingstjenestene du kan bruke fra Norge er foreløpig PayPal og Venmo, men det er sannsynlig at det kommer flere etter hvert som tjenesten rulles ut internasjonalt. Foreløpig er det utvalgte brukere som kan motta tips, men alle som bruker Twitter på engelsk kan sende tips.

Twitter Blue

I forrige uke kom neste betalingstjeneste, og denne gangen er det Twitter selv som vil ha noen kroner av deg. Twitter Blue er en premium-tjeneste som gir deg nye funksjoner for noen tiere i måneden.

Bookmark folders lar deg lagre tweets i ulike mapper.
Bookmark folders lar deg lagre tweets i ulike mapper.

Bookmark folders lar deg lagre tweets i ulike mapper, så de blir lettere å finne igjen.

Undo tweet legger inn en forsinkelse på inntil 30 sekunder når du poster en tweet, så du rekker å angre deg når du ser skrivefeilen som alltid dukker opp rett etter at du har klikket Send. Det er ikke en vanlig redigeringsfunksjon for alle tweets, som mange hadde ønsket seg. Etter forsinkelsen på 30 sekunder, når tweeten er postet, har du ingen mulighet for å redigere.

Reader mode gjør det enklere å lese en tråd med flere tweets. I stedet for at hver del vises som en egen tweet, så vil Reader mode vise deg hele tråden som en sammenhengende tekst.

Twitter Blue har fått variert mottakelse etter lanseringen. Flere medier har kommentert at de ekstra funksjonene du får ikke er nyttige nok til at de er verd å betale for.

Twitter Blue lanseres først i Canada og Australia, hvor prisen vil være henholdsvis $3.49 CAD og $4.49 AUD per måned. Det tilsvarer mellom 20 og 30 norske kroner.

Super Follows

Twitter har tidligere fortalt at de jobber med en Super Follows-funksjon, som lar brukere ta betalt fra følgere som ønsker tilgang til eksklusivt innhold. Søndag avslørte Twitter-eksperten Jane Manchun Wong skjermbilder og detaljer om hvordan tjenesten vil se ut. Hun er kjent for å ha veldig gode kilder, og treffer ofte med sine avsløringer.

I følge Wong vil Super Follows bli tilgjengelig for brukere med minst 10.000 følgere som har postet minst 25 tweets siste 30 dager og er 18 år eller eldre. Skjermbildene hun delte viser at brukere som setter opp tjenesten kan velge blant ulike kategorier for å beskrive innholdet de deler.

Med Super Follows tar Twitter opp konkurransen med den populære tjenesten Patreon, hvor over 200.000 innholdsskapere i år vil motta omtrent en milliard dollar fra 6 millioner støttespillere.

Med Super Follows tar Twitter opp konkurransen med den populære tjenesten Patreon.
Med Super Follows tar Twitter opp konkurransen med den populære tjenesten Patreon.

Twitter har ikke kommentert Wongs avsløringer, men at hun har så detaljert informasjon om tjenesten tyder på at den ikke er så langt unna.

Ticketed Spaces

Clubhouse-konkurrenten Twitter Spaces, som de presenterte i februar, ble tilgjengelig for alle i mai i år. Twitter har sagt at de også jobber med en løsning som skal gjøre det enkelt å selge billetter til Spaces-sendinger.

For å kvalifisere til å selge billetter til di eget Twitter Space må du ha minst 1.000 følgere, ha arrangert for minst tre Spaces siste 30 dager og være 18 år eller eldre. Betalingen håndteres av Stripe. Twitter beholder 20% av billettprisen etter at Apple eller Google har tatt sin provisjon for kjøp i app. I praksis sitter du derfor kun igjen med litt mer enn halvparten av billettprisen selv.

Ticketed Spaces lanseres for amerikanske Spaces-arrangører om kort tid. Det er ikke kjent hvor fort funksjonen vil rulles ut til resten av verden, men sannsynligvis vil det bli mulig for alle å kjøpe billett når tjenesten lanseres.

Powered by Labrador CMS