Rita Sunder

Leserinnlegg:

Squid Power

«Netflix er en av de få strømtjenestene som klarer å få enorm suksess med serier som ikke er på engelsk. I skrivende stund er den sørkoreanske thrillerdramaserien «Squid Game» den største serien noensinne på Netflix.»

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Asiatiske subkulturer påvirker store deler av verden.

Sørkoreanske Psy tok verden med storm sommeren 2012, da «Gangnam Style» ble sluppet. Først etter fem år mistet Gangnam Style statusen som mest sette video på YouTube.

Sammen med Kina, Japan og India tilbyr Sør-Korea en av de mest dynamiske alternativer til vestlige kulturelle verdier. Norge scorer høyt på Soft Power 30 index fra 2019 , og er i godt lag sammen med Frankrike, USA, Japan, Sør-Korea og Kina.

Massemarkeder

Etter årtusenskiftet er vesten blitt utfordret av økonomiske tigre fra Asia.

Land vi i dag betrakter som viktige vekstmarkeder, hadde for bare noen tiår siden svært liten betydning for verdensøkonomien, og mindre innflytelse i global sammenheng.

Begrepet global strategi dukket først opp på 1980-tallet, da de rike industrilandene i vest sto for nesten all vekst, fremgang og velstand. Og det globale perspektivet i Vesten var innsnevret til industrilandenes egne behov og forutsetninger.

Men globale strategier må settes i sammenheng med det nye verdensbildet og de nye vekstmarkedene i Asia. Tradisjonelle markeder og forretningsmodeller må tilpasses en ny virkelighet. Strategi må endres og ny kunnskap og innsikt i de nye massemarkedene må tas inn i betraktningene.

Netflix og andre store strømgiganter har forstått nettopp dette og satser derfor stort i Asia. Dette gjøres bl.a. gjennom å legge til undertekster og dubbing på regionale språk som hindi, malayisk, koreansk, japansk, thai og bahasa.

Soft power

Nå er vi vitne til hvordan flere land i Asia har klart å kvalifisere seg som en såkalt myk makt, softpower.

Land som nå oppfattes som stormakter, ikke bare gjennom handel og politikk, men også gjennom sin evne til å dele sin kultur med verden gjennom matretter, musikk, teknologi og filmer.

Koreanske, kinesiske og indiske såpeoperaer har stor innflytelse på mennesker i andre land og påvirker dermed andre med identitet, nasjonalisme, globalisering, kjønnsroller, mote og etikk.

Takket være streaming-tjenester, satellitt-TV og internett har asiatiske filmer, såpeoperaer og serier nådd et globalt publikum som på den måten har blitt bedre kjent med ulike samfunn og kulturer i Asia, ofte omtalt som det fjerne Østen.

Netflix satser nå stort på indiske serier, både for det indiske markedet og for resten av verden. K-pop tar verden med storm, men er likevel lite kjent i Norge. I løpet av de siste årene har en økende mengde av koreansk populærkultur, inkludert TV-dramaer, filmer, poplåter og kjendiser oppnådd enorm popularitet – men ikke i Norge.

Japan på sin side har en egen evne til å eksportere seg selv og sine varer til resten av verden. Japanske populærkulturelle produkter rettet mot barn og ungdom, er kjent for de aller fleste. Anime, manga, tv-spill og ulike leketøytrender er del av en verdensomspennende japansk industri som er med på å gi Japan både reell kapital og også handelsmakt.

K-pop, Bollywood og japanske pop-kulturelle produkter representerer noe nytt, fjernt, spennende og eksotisk som skiller seg mye fra den amerikanske populærkulturen vi i stor grad omgir oss med her i Norge. Squid game-serien blir neppe den siste serien eller filmen fra Asia som vil trende høyt på hit-listene verden over, og sikkert også i Norge framover. Vi har nok mye spennende i vente og ikke minst å lære om samfunn i Asia.

Og en ting er helt sikkert. Vårt syn på og vår oppfatning av kulturelle ulikheter basert på tanken om ‘de andre’ vil bli utfordret. Kulturene i fjerne Østen vil vokse og bli en del av vår egen kultur. Den vil berike og modernisere oss, men vil også kunne utfordre oss til å bli et mer internasjonalt orientert samfunn.

Powered by Labrador CMS