Masterstudent Stian Ødegaard forteller hva han forventer av fremtidig arbeidsgiver.

Slik blir du attraktiv for nye talenter: – Det er viktig med et åpent miljø

Tre kommunikasjonsstudenter forteller hva de forventer av arbeidsgiver når de skal ut i jobb.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Studenter fra Høgskolen i Volda, Universitetet i Oslo og Fagskolen Kristiania forteller hvorfor de vil inn i kommunikasjonsbransjen, og hva de ser etter når de skal søke jobb.

Live Askim Hansen (21) er på sitt siste år av en bachelor i PR, kommunikasjon og media ved Høgskulen i Volda.

– Jeg er glad i kreativ skriving, og ønsker meg en jobb som innebærer det. Kommunikasjonsbransjen er og forblir aktuell i dagens samfunn. Faget er så viktig og finnes i mange aspekter av vår hverdag. Derfor syntes jeg det er interessant å jobbe innen kommunikasjon, men også fordi det finnes mange muligheter, og jeg ikke føler jeg låser meg til en arbeidsoppgave resten av karrierelivet.

– I arbeidslivet ønsker jeg meg en trygg arbeidsplass med gode kollegaer og spennende arbeidsoppgaver, som utfordrer mine kreative sider og mine kommunikasjonsferdigheter. Jeg vil jobbe et sted der jeg gleder meg til å gå på jobb, og der jeg får tillit til å drive med mye forskjellig.

Vil lære

21-åringen legger vekt på at arbeidsgiver er rettferdig og prøver å lage et arbeidsmiljø der en kan lære av hverandre.

– At en får rom til å være kreativ, og at en får selvstendig ansvar og tillit. Det er viktig for meg at arbeidsgiver er «nede på jorda», og at det er mulig å ha lærerike samtaler, sier hun.

– Når jeg søker jobb vil jeg først og fremst finne et sted der jeg kan lære mye, gjerne av folk med god erfaring fra bransjen. Jeg ønsker å jobbe et sted der jeg kan vokse med bedriften, og etterhvert få mer ansvar og større arbeidsoppgaver, avslutter Hansen.

Live Askim Hansen studerer PR, kommunikasjon og media ved Høgskulen i Volda

– Mulighet til å henge med i utviklingen

Stian Ødegaard (24) er til sommeren ferdig med en master i «Political Communication: A Nordic Perspective» ved Universitetet i Oslo.

– Jeg vil inn i kommunikasjonsbransjen fordi det er en bransje full av ulike muligheter og utfordringer. Jeg startet på videregående skole med medier og kommunikasjon fordi jeg likte å ta bilder, og ble fort interessert i andre deler av kommunikasjonsfeltet. Siden har jeg tatt svennebrev som mediegrafiker, og nå på full vei mot master i politisk kommunikasjon.

24-åringen forteller at det som appellerer mest innen kommunikasjonsfeltet er kombinasjonen av både teori og kreativitet.

– Når jeg er ferdig med studiene ser jeg etter en jobb som er variert og gir ulike utfordringer, samtidig hvor jeg kan lære og utforske, og gjerne prøve ut nye ting som arbeidsstedet ikke har testet ut før. Det som er viktig for meg hos en arbeidsgiver er at det er et åpent miljø hvor man kan prøve nye ting og hvor jeg kan lære.

– Kommunikasjon er et felt som stadig er i utvikling, derfor er det viktig for meg at jeg jobber et sted hvor jeg har mulighet til å henge med i denne utviklingen, sier han.

24-åringen Stian Ødegaard forteller hva han ser etter når han snart skal søke jobb.

– Forventer ikke drømmejobben rett etter studiene

Ingrid Godager (23) studerer reklame og merkekommunikasjon ved Fagskolen Kristiania. Hun vil inn i kommunikasjonsbransjen fordi hun synes det virker som en spennende bransje med mange kule jobbmuligheter.

– Jeg ønsker å jobbe med kommunikasjon som engasjerer, og å fortelle gode historier på en kreativ måte, sier hun.

Godager har allerede en bachelor i journalistikk, men innrømmer at hun har vært usikker på om hun har mest lyst til å jobbe med journalistikk eller med kreativ kommunikasjon.

– Derfor har jeg nå startet på reklame og merkekommunikasjon for å få enda bredere kunnskap og enda flere jobbmuligheter etter studiene, sier hun.

Det som er viktig for Godager når hun skal ut i arbeidslivet er at hun får en jobb der hun trives, og hvor hun får bruk for sin kreativitet. Hun ønsker også varierte arbeidsdager.

– Det jeg kommer til å legge vekt på hos en fremtidig arbeidsgiver er at de tar meg som nyutdannet seriøst, og at jeg også får spillerom til å komme med mine tanker og idéer, sier hun.

– Jeg forventer selvfølgelig ikke å få drømmejobben rett etter studiene, men jeg vet at enhver jobb er en god erfaring. Jeg håper i hvert fall at jeg én dag har en jobb som jeg gleder meg til å dra til hver morgen, avslutter Godager.

Ingrid Godager har en bachelor i journalistikk, men studerer nå reklame.
Powered by Labrador CMS