Per Valebrokk i Storm Communications leder podkasten «Stormkast» sammen med Petter Stordalen.
Per Valebrokk i Storm Communications leder podkasten «Stormkast» sammen med Petter Stordalen.

Stordalens PR-byrå gjør stor suksess på podkast. Her er deres fem tips for å lykkes

Rådgiverne i Storm Communications gir tips til andre som vurderer å hive seg på podkast-bølgen.

Publisert Sist oppdatert

Partner Per Valebrokk og rådgiver Susanne Jorde Lunde i Storm Communications jobber begge med podkasten «Stormkast med Valebrokk & Stordalen».

Lunde er prosjektleder for podkasten og jobber blant annet med research i forkant av hver episode. Valebrokk fungerer som programleder sammen med Petter Stordalen.

- Tett på publikum

Den siste tiden har tilbudet av nye podkaster eksplodert, og Storm-rådgiverne tror det er flere grunner til dette.

– En viktig grunn at det er lavterskeltilbud, i motsetning til video og lyd. Det er enkelt og man kan lage en podkast med mobiltelefonen eller kjøpe utstyr på Elkjøp. Det er lett å komme i gang, produsere og et format som i større grad enn video, der brukerne tilgir litt under toppkvalitet når det gjelder det tekniske, sier Valebrokk og legger til:

Stormkast
Stormkast

– I tillegg er dette en kanal hvor man kommer tett på publikum, man «er» i øret deres og dersom man klarer treffe en nerve med innholdet, vil lytteren gjøre det til en vane å høre på podkasten.

Lunde forteller at podkast er lett å konsumere, og at hun selv nesten alltid har en podd på øret. De nevner at mange konsumerer podkast når de trener, sitter på kollektivtransport eller gjør husarbeid.

– Den muligheten har du ikke hvis du er nødt til å lese eller se på en skjerm, sier Lunde.

Stormkast er blitt en av landets mest populære podkaster for næringslivet og ble startet opp våren 2018, ikke lenge etter at Storm Communications ble etablert.

– Jeg tror ikke det skader at Stordalen er med i studio. Han er nok et trekkplaster for mange av lytterne. I tillegg har Petter og jeg veldig god kjemi som nok smitter over på gjester, som igjen fører til at de tør å by på seg selv og klarer å slappe av i studio, sier Valebrokk.

Internkommunikasjon

Det er en økende trend at bedrifter og organisasjoner bruker podkast som en kommunikasjonskanal, også til internkommunikasjon.

– Det som gjør podkast til et fint medie for mange virksomheter er at det er lavterskel og man kommer tett på lytterne, sier Valebrokk.

Han mener at podkast kan være en god plattform dersom en bedriftsleder ønsker å formidle selskapets strategi til den ansatte, eller kanskje om en organisasjon vil gi de ansatte kontinuerlig læring og oppdateringer om bedriften.

– Podkast er et supert alternativ for mange organisasjoner, særlig om formålet ikke er å nå flest mulig, men å nå de riktige.

– Jeg tror at hvis man skal binde seg til en podkast, så må man ha en konkret plan med det hele, sier Lunde.

– Man bør ikke skape en podkast bare for å skape podkast, sier hun og legger til at markedet blir hardere og hardere.

Hun mener det er viktig å tenke på om det finnes et behov for informasjon du deler - og tror at én av grunnene til at de har lykkes med Stormkast, er fordi de tok en del av markedet som ikke allerede var mettet.

Susanne Jorde Lunde er prosjektleder for «Stormkast» og rådgiver i Storm Communication
Susanne Jorde Lunde er prosjektleder for «Stormkast» og rådgiver i Storm Communication

– Har du et behov for å dele ting, da har du et klart mål og dermed også en grunn til å kommunisere. Det er viktig å huske på, sier Lunde.

Fem ting som må på plass

Lunde deler fem gode tips om ting som bør være på plass før man setter i gang med innspilling.

  • Lag en strategi og ha målet med podden klar
  • Det tekniske må være på plass
  • Jobb med presentasjonen
  • Content first
  • Tenk helhetlig rundt innhold

– Vi har alltid en debrief etter hver episode. I en podkast er stemmen alt du har, og det er slitsom for lytterne å høre på om presentasjonen ikke er på plass.

Angående det siste punkter forteller Lunde at det kan lønne seg å gjøre flere uttak av innholdet og bruke innholdet i andre kanaler.

– Kanskje kan man skrive noe til en blogg eller legge ut en snutt på sosiale medier. Dersom noe av innholdet er nyhetsaktuelt, kan man gjøre et innsalg til mediene, foreslår hun.

Holder på til de blir båret ut av studio

Stordalen, som også eier Storm Communications, forteller at han trives med podkast.

- Det har vært veldig gøy å få være en del av Stormkast og bli bedre kjent med en kanal som effektivt når frem til mange - særlig yngre lyttere. Sammenlignet med andre kanaler, opplever jeg at podkast er en kanal som lar lytterne bli godt kjent med både gjestene og deres refleksjoner, sier Stordalen.

Det kan virke som om podkast er kommet for å bli, og Valebrokk beskriver dette som et «veldig morsomt overskuddsprosjekt». På spørsmål om hvor lenge duoen skal holde på svarer Valebrokk følgende:

– Så lenge det er moro og vi ser en verdi av det, eller til noen bærer oss ut av studio.

Per Valebrokk og Petter Stordalen på «Stormkast»-innspilling sammen med DNB-sjef Kjerstin Braathen.
Per Valebrokk og Petter Stordalen på «Stormkast»-innspilling sammen med DNB-sjef Kjerstin Braathen.
Powered by Labrador CMS