– Aldri før har vi sendt en installasjon ut i verden, forteller markedsdirektør i JCDecaux, Jo-Øystein Slinde. Neste stopp for Homelander er Stockholm.

«The Boys»-installasjonen fra JCDecaux turnerer i Europa

Aldri før har leverandøren av utendørsreklame sendt en installasjon på turne:– En stor fjær i hatten for oss, sier markedsdirektør Jo-Øystein Slinde.

Publisert Sist oppdatert

I Amazon Prime serien «The Boys» har vi gjennom to sesonger blitt kjent med en rekke superhelter, ledet av karakteren «Homelander». I juni kom den tredje sesongen, og i forbindelse med premieren har Amazon Prime Video ønsket seg en gigantisk installasjon i Norge.

Installasjonen med Homelander stående i en romersk fontene, er i disse dager ute på en omfattende verdensturné.

– Aldri før har vi sendt en installasjon ut i verden, forteller markedsdirektør i JCDecaux, Jo-Øystein Slinde til KOM24.

«Look to Norway»

Homelander-installasjonen ble satt opp utenfor inngangen til Oslo Sentralstasjon, og ble stående i to uker før den ble lastet på en trailer som satte kurs mot Polen.

– Første stopp i turneen var tre dager i byen Poznan i Polen og fantasy-festivalen Prykon. Det er en stor fjær i hatten for oss at Amazon ønsker å vise fram det vi har laget i Norge til resten av verden.

Etter Polen ble det fem dager i Odense for Tiderbox festival, og for øyeblikket er installasjonen i transport på vei mot den tredje destinasjonen i Stockholm. Amsterdam blir den siste destinasjonen før Homelander returnerer til Norge. Det er foreløpig usikkert om hele eller deler av installasjonen skal settes opp igjen, eller om den skal destrueres.

Dette er ikke første gang JCDecaux står bak en installasjon på bestilling fra Amazon Prime Video.

– Vi har fått en veldig god relasjon og kjenner på en stor tillit når de velger å investere i store prosjekter sammen med oss. Det er veldig gøy at det har blitt en «Look to Norway»-effekt, og at installasjonen blir så omtalt i sosiale medier.

Flere ser effekt av store installasjoner

Selv om JCDecaux ser en tydelig trend mot at flere annonsører ønsker seg store installasjoner utenom det vanlige, er det fortsatt størst etterspørsel etter digital og klassisk utendørsreklame.

Ferdig installert med vann nærmer totalvekten seg sju tonn.

– Etterspørselen etter utendørsreklame generelt, både digitalt og klassisk, har etter en litt trøblete pandemitid økt voldsomt det siste året. I tillegg ser vi at flere og flere annonsører ønsker og ser stor effekt av slike store installasjoner. Dette er selvfølgelig spesielle installasjoner som vi ikke bygger hver dag, men det kommer flere lignende prosjekter utover høsten. Det er veldig gøy for oss som har klokkertro på denne formen for kommunikasjon

Uten vann er totalvekten på halvannet tonn, og ferdig installert med vann nærmer Homelander seg sju tonn.

– Helt i starten av prosjektet visste vi ikke at den skulle legge ut på turne. Derfor måtte vi gjøre noen raske endringer i planene og konstruksjonen da turneen ble en realitet. Blant annet for at det skulle være mulig å flytte den og sette den opp flere steder. Vi synes bare det er gøy at den blir vist fram mange steder, og ekstra stas er det at alt begynte her i Norge.

Saken har tidligere vært omtalt i Kreativt Forum.

Powered by Labrador CMS