Hans Henrik Ruus i full gang med å tegne Aker Solutions tegning under første dag av ONS 2022.

Slik prøver Aker Solutions å fange folks tanker om framtiden

Hentet inn kunstner for å skille seg ut på gigantisk oljemesse.

Publisert

(STAVANGER):– Dette er en måte å engasjere folk på en ny måte. Mange stander har berøringsskjermer og andre ting, dette er en måte å skille oss ut på og forsøke å få i gang samtalen.

Det sier Elinor Turander, som er Vice president communications i Aker Solutions.

Vi møter henne på deres stand på ONS der de har et stort apparat i sving for å ta vare på kunder, politikere og andre som kommer forbi.

Et av de mest iøynefallende aspektene ved deres stand er kunstneren Hans Henrik Ruus som står og tegner på et gigantisk bilde på ene veggen på standen deres.

– Vi har invitert ulike folk til å komme og besøke standen vår, enten det er politikere, kunder, unge potensielle arbeidstakere eller unge studenter, og vi spør dem hva er de største utfordringene med å komme til et nullutslippssamfunn, hva er nøkkelteknologiene og mulighetene, hva er nøkkelfaktorer, er på vi på riktig spor, hvordan kan vi jobbe bedre for å finne løsninger og han tegner det, forklarer hun.

Vil vise overgangen

Kunstneren ble ferdig med kunstverket i løpet av messen. Planen er å stille det ut i selskapets lokaler i Stavanger.

Turander peker på at Aker Solutions som selskap har som formål å være med på å løse verdens energiutfordringer for framtidige generasjoner.

– Så alt ved vår stand prøver å få fram den beskjeden og vise overgangen fra olje og gass til fornybart, forklarer hun.

Hun sier at det å ha en kunstner i sving samt et sosiale medier team som intervjuer inviterte gjester til poster som skal brukes på sosiale medier er en måte å engasjere folk på en ny måte.

– Mange stander har berøringsskjermer og andre ting, dette er en måte å skille oss ut på og forsøke å få i gang samtalen, sier hun.

– Hvor viktig er det å ha en stand som skiller seg ut?

– Jeg tror det er veldig viktig. Du må utvikle deg og gjøre nye ting på standen din for hvert år. Du kan se at overgang er et stort tema på årets ONS og folk prøver å vise det på ulikt vis, men jeg tror det vi har er unikt, sier hun.

Under ONS 2022 har kommunikasjonsavdelingen til Aker Solutions giret opp innsatsen sammenlignet med tidligere år.

Elinor Turander

Normalt sett har de bare hatt tre-fire stykker fra avdelingen i sving under ONS.

Men i år økte de sitt sosiale medier-arbeid, de hadde energi talks der folk snakker i et minutt på SoMe og de hadde mye som skjedde på Instagram, Linkedin og Facebook.

De har to klare målsettinger de vil oppnå med det.

– Ville elsket å vinne

– Det ene er å få ut vår overgangshistorie og det andre er å posisjonere oss som en attraktiv arbeidsgiver, sier hun.

– Er det konkurranse om å ha de beste standene?

– Vi lyver om vi sier at vi ikke ville elsket å vinne den ett år, men det er mange som har større budsjetter enn oss, sier hun.

Det var til slutt Wintershall Dea som stakk av med prisen for den beste standen på årets messe i klassen for de største standene. I klassen for de minste standene var det Safety Tools som sikret seg seieren.

Oljedirektoratets stand, som KOM24 skrev om tidligere i uken, ble også i år nominert blant de beste standene for 2022.

Powered by Labrador CMS