Illustrasjonsbilde: Hundrevis av kunder stormer butikkene i morgentimene på Oslo Fashion Outlet i Vestby på jakt etter gode tilbud i forbindelse med Black Friday i 2019.

I etterkant av Black Friday i fjor fikk flere annonsører kjeft: – Vi etterstreber alltid å følge lovverket

Novembermåned byr på salgsdager som Singles Day, Cyber Monday, Black Friday og Black Week.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I etterkant av Black Friday i fjor fant Forbrukertilsynet flere feil i tilbudene, noe som endte med at 14 næringsdrivende mottok brev fra tilsynet.

– Kampanjene rundt Black Friday gir inntrykk av at det er penger å spare. Dessverre er ikke dette alltid riktig. Også i fjorårets kampanje fant vi markedsføring som kan ha villedet forbrukerne, og har nå bedt de aktuelle selskapene rydde opp i dette, uttalte direktør i Forbrukertilsynet, Trond Rønningen tidligere i år.

Direktør i Forbrukertilsynet, Trond Rønningen. I etterkant av ulike salgsdager i fjor høst sendte tilsynet ut advarsler til en rekke næringsdrivende.

– Satt som rutine

Aksjonen ble foretatt etter fjorårets salgsdager Singles Day, Cyber Monday, Black Friday og Black Week. I brevene har Forbrukertilsynet tatt opp flere tilfeller av salgsmarkedsføring uten førpriser. Det er også tilfeller der det ikke er skilt tydelig nok mellom varer som har vært på salg og varer til ordinær pris. I tillegg til dette fant også tilsynet prisstatistikk som tilsier at de oppgitte før-prisene ikke var reelle.

Blant de som mottok et brev fra Forbrukertilsynet var Clas Ohlson.

– Vi etterstreber alltid å følge lovverket, så brev fra Forbrukertilsynet er absolutt noe vi tar meget seriøst. Feilen i fjor var en ny problemstilling som skyldtes tekniske begrensninger i vår nettbutikk. Vi hadde tilbudsbanner med røde priser som lenket inn til en hel kategori som da viste andre produkter med sorte priser sammen med de røde. Dette ble vurdert som misvisende og det har vi satt inn tiltak for å unngå. Vi vil alltid følge råd og pålegg fra myndighetene, skriver Communication Lead Transformation Camilla Tully på vegne av Clas Ohlson til KOM24.

Viktig aktivitet

– Hvilke grep har dere tatt i år for å sikre at dere er innenfor regelverket?

– Vi dobbeltsjekker at vi ikke får tilhørende produkter med i listen som er linket til hovedproduktet. Dette er en manuell jobb som vi har satt som rutine, slik at vi skal unngå dette i alle kampanjer, skriver Tully videre.

– Er salgsdager som Black Friday viktig for dere?

– Å skape gode handleopplevelser er viktig for våre kunder enten det er egne festdager på senteret eller større aktiviteter som jul, sesonger eller Black Friday. Black Friday har blitt en veldig populær kundeaktivitet der man får gode tilbud på tvers av kjeder. Så ja, det er en viktig aktivitet vi ser at våre kunder setter pris på.

Coop Norge ønsker ikke å stille på intervju i forbindelse med denne saken, men kommunikasjonsrådgiver Silje Verlo Alisøy sier følgende:

– Vi har skjerpet rutinene i hele selskapet for både dokumentering av løpende prisjusteringer samt at det er bedre systemstøtte og mer fokus på å ha med førpriser i alle kanaler.

KOM24 har forsøkt komme i kontakt med Kid Interiør og Coverbrands i forbindelse med denne saken uten hell.

Disse mottok brev etter salgsdagene i 2020:

  • Clas Ohlson AS
  • Byggvarekjeden Montér/Optimera AS
  • Coop Norge Handel AS
  • CDON AB
  • *Babycare AS
  • Kid Interiør AS
  • Soundgarden HI-FI AS
  • Coverbrands AS
  • Blush AS
  • BliVakker.no AS
  • Tights.no/Netthandelsgruppen AS
  • Tilbords Butikkdrift AS/Kitchn Butikkdrift AS
  • Right Price Tiles AS
  • *Stormberg AS

*To av de 14 brevene som ble sendt ut gjaldt ikke direkte de nevnte salgsdagene, men ble undersøkt på samme tidspunkt som de andre.

Kilde: Forbrukertilsynet

Powered by Labrador CMS