Odd Naustdal og gigantskipet «Johan Castberg».
Odd Naustdal og gigantskipet «Johan Castberg».

Aker Solutions Stord: – For et stort verft i et lite lokalsamfunn er alt som skjer og gjøres synlig

Gigant-arbeidsplasser jobber med store strukturer og er en hjørnesteinsbedrift. Her forklarer de hvordan de tenker kommunikasjon med lokalbefolkning og egne ansatte.

Publisert

Når skipet «Johan Castberg» ankommer Stord er det mange mennesker og selskaper involvert. For kommunikasjonssjef ved Aker Solutions Stord, Odd Naustdal, er det viktig å følge opp nabolaget rundt verftet, ikke minst lokalsamfunnet som en viktige interessent.

Johan Castberg-skroget hos Sembcorp Marine i Singapore.Foto: Equinor ASA / NTB
Johan Castberg-skroget hos Sembcorp Marine i Singapore.Foto: Equinor ASA / NTB

– Vi er en integrert del av lokalsamfunnet, og det må gjenspeiles i måten vi forholder oss til omgivelsene på gjennom å forstå hva de er opptatt av og arbeide langsiktig med relasjonsbygging. I tillegg er det viktig at intern- og eksternkommunikasjon ses i sammenheng, slik at ansatte får høre om viktig ting internt før de leser om det i avisen sier Naustdal.

Han forteller at det er også viktig å være tidlig nok inne i diskusjonene internt og ha overblikk over hva som rører seg, slik at man kan forutse saker som kan være av interesse for mediene og omgivelsene.

– Et annet viktig poeng er å ha god dialog med kundens kommunikasjonsavdeling, for å sikre at budskapene som kommer ut er koordinerte og konsistente, sier han.

Store prosjekter på gang

Johan Castberg skal fullføres på Stord hvor alle modulene som skal om bord på skipet er bygget av Aker Solutions Stord, men også i Verdal, Egersund og Sandnessjøen.

Produksjonsstart på Stord var i november 2018.

De forventede oljereservene for Castberg-feltet er beregnet til 558 millioner fat olje. Equinor, som planlegger å starte oljeutvinning på feltet, og Olje- og energidepartementet forventer produksjonsstart i løpet av fjerde kvartal 2022 og en produksjonsperiode på 30 år.

Utbyggingskostnadene for Johan Castberg er anslått til rundt 49 milliarder kroner.

Hos Aker Solutions har de en dedikert kommunikasjonsressurs som jobber med internkommunikasjon, samt trekker de inn øvrige kommunikasjonsressursene i Aker Solutions. Equinor har et overordnede informasjonsansvaret for Johan Castberg, men de samarbeider tett med selskapets informasjonsavdeling, sier Naustdal.

– For større milepæler i prosjektene, kampanjer eller spesielle markeringer hender det også at vi benytter oss av byråtjenester, til for eksempel produksjon av film og kampanjemateriell.

– Hva har det å si for dere i Aker Solutions Stord at Johan Castberg skal fullføres der?

– Dette er en stor oppgave for oss. Aker Solutions på Stord har rundt 1700 fast ansatte, i tillegg til periodevis over 1000 ansatte hos partnere, leverandører og innleide som jobber direkte inn i prosjektene på verftet, sier han.

En spennende arbeidsplass

Naustdal synes det er spennende å jobbe i kommunikasjonsavdelingen i et så stort og innovativt selskap som Aker Solutions.

– Noe av det jeg setter pris på i denne rollen er å kunne være tett på verftene og de store prosjektene. Noe av det morsomste vi gjør er når vi har noe å feire.

Stord  20180308.Kværner Stord ved Leirvik.Foto: Marit Hommedal / NTB
Stord 20180308.Kværner Stord ved Leirvik.Foto: Marit Hommedal / NTB

Hos Aker Solutions Stord omdanner de kommunikasjonsavdelingen til et eventbyrå og feirer vellykkede prosjekter sammen med kundene, de ansatte og noen ganger sammen med lokalsamfunnet.

Naustdal forteller om den gangen de leverte boligplattform til Johan Sverdrup. Da inviterte Aker Solutions og Equinor lokalsamfunnet til grillfest, konsert og omvising i plattformen.

– Selv om det var midt i februar hadde vi over 5500 besøkende på verftet den dagen.

Uforutsigbart og hektiske tider

Som de aller fleste bedrifter har covid-19 vært utfordrende, også for Aker Solutions Stord.

Naustdal sier han er stolt av arbeidsplassens håndtering, spesielt regimet for transportering, innkvartering og testing av utenlandsk arbeidskraft på en trygg måte.

– Kommunikasjonsfaglig har det vært en utfordring å formidle hvordan dette ble gjort, ikke minst i den perioden hvor det var stort fokus på importsmitte.

Naustdal opplevde at lokalsamfunnet rundt verftene, myndighetene og mediene fikk tillit til at prosessene rundt covid-19 ble gjort på en forsvarlig måte.

– Internt har vi forsøkt å etterleve verdiene våre gjennom å gi hyppig og åpen informasjon rundt tiltak og smittehåndtering, for å bidra til ro og redusere usikkerhet.

Powered by Labrador CMS