Istedenfor å snakke ned et arbeid – som om hvem som helst kan gjøre det – så oppfordrer jeg Stenlund til å framsnakke de faktiske fordelene en bedrift får ved å ansette unge og nyutdannede, og å komme med konkrete tips til hva studentene selv kan gjøre.

MENINGER:

Et slag i trynet til alle som jobber med sosiale medier

«Lederen av kommunikasjonsforeningens studentlag, Lina Stenlund, slår et slag for at nyutdannede skal få seg jobb. Det stiller jeg meg gjerne bak. Men har hun forstått hva erfaring er verdt?», skriver Cecilie Stenbakk Engebretsen.

Publisert Sist oppdatert

Jeg hadde aldri fått min første jobb hvis jeg ikke hadde jobbet deltid ved siden av studiene, en praktikantstilling og et frivillig verv. Ikke fordi ingen ville satse på meg, men fordi jeg ikke hadde vært egnet uten den ekstra erfaringen.

«Den generasjonen som kommer nå, som er nyutdannet, er jo omtrent vokst opp med utradisjonelle medier i morsmelken», sier Stenlund. Hun synes det er rart at kunnskapen til disse plattformene ikke oppveier mangel på erfaring, og mener at nyutdannede som oftest har mer peiling på sosiale medier enn en 30-åring.

Jeg er 30 år. Jeg var 13–15 da medier som Biip.no, Nettby og etter hvert Facebook vokste frem. Jeg vil si at jeg vokste opp med sosiale medier, selv om jeg kanskje ikke fikk det inn allerede i morsmelka.

Er det derfor jeg er god på det jeg gjør? Nei. Jeg jobbet deltid som sosiale medier-konsulent ved siden av studiene i flere år. Jeg tok på meg en praktikantstilling og et frivillig verv, begge for å få erfaring jeg kunne ta med meg videre inn i arbeidslivet.

Sosiale medier er et fag

Du er ikke nødvendigvis egnet til å jobbe med – eller god på – sosiale medier bare fordi du har tatt en bestemt utdanning, eller fordi er aktiv på TikTok og legger ut fine bilder på Instagram. På samme måte som at jeg ikke egner meg som pressesjef på bakgrunn av at jeg har lest aviser siden jeg gikk på barneskolen.

Du får jobben fordi du har erfaring med å jobbe strategisk og operativt med faget.

Erfaringen går hånd i hånd med den grunnleggende kompetansen og forståelsen for kanalene. Sammen utgjør det grunnlaget for alt vi gjør i sosiale medier: Vi sørger for en rød tråd, og at vi jobber i takt mot målene bedriften har satt seg. Vi vurderer målgrupper, brukertester og analyserer. En viktig del av arbeidet er å prøve og feile. Det er erfaringen, kompetansen og forståelsen som sammen gjør oss til gode, strategiske rådgivere for både fagpersoner og ledelsen.

Istedenfor å snakke ned et arbeid – som om hvem som helst kan gjøre det – så oppfordrer jeg Stenlund til å framsnakke de faktiske fordelene en bedrift får ved å ansette unge og nyutdannede, og å komme med konkrete tips til hva studentene selv kan gjøre. Jeg bidrar gjerne:

Til arbeidsgiveren

  • En nyutdannet kan utfordre det etablerte

  • En nyutdannet sitter på rykende fersk fagkunnskap.

  • En nyutdannet kan bidra med verdifull innsikt om unge som målgruppe.

Til studenten

  • Søk opp gratiskurs og lær deg programvarer.

  • Ta på deg et stort eller lite verv for å få praktisk kunnskap.

  • Send e-post til bedrifter du vil jobbe i og be om å få en praksisplass eller hospitere – enten en uke, en måned eller et halvår.

Det stemmer nok at de fleste av foreldrene våre hadde fast jobb før de var 30. Men hadde de drømmejobben? Jobbet de med akkurat det de hadde lyst til? Og var veien dit enkel? Jeg tipper svaret har tre bokstaver.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS