Etter kritikken valgte Finn.no å redigere bort de foldede ørene på PuseFINN.

Dyrebeskyttelsen mener PuseFINN er syk – redigerte ører etter kritikk

– Vi vil ikke at man skal promotere dyr som ikke har det bra, og vi vil at det må komme på plass bedre regler for annonser som handler om dyr.

Publisert Sist oppdatert

Siden 2011 har katten «PuseFINN» blitt brukt i markedsføring hos Finn.no. Katten som er brukt i reklamevideoene er av rasen Scottish Fold, som mange mener er en ulovlig avlet katterase. Dyrebeskyttelsen har flere ganger kritisert Finn.no for dette, som nå har valgt å redigere ørene.

– Dette her er en veldig syk katterase. De har alle en genfeil som gjør at katten er syk, som vises ved at katten har foldede ører. Dette betyr at brusken er svak, altså at katten er syk. Allikevel bruker Finn.no en katt av rasen Scottish Fold som maskot i filmene sine, forteller daglig leder i Dyrebeskyttelsen Norge, Åshild Roaldset til KOM24.

Kritiserer Finn.no

– I årevis har de gått ut og sagt at dette er en frisk katt. Dette er feil. Alle katter som har fold-genet er syke katter. Dette burde Finn.no stanset for lenge siden. Den svenske versjonen av Finn.no «Blocket.se» har til og med stanset all kjøp og salg av denne syke katten fordi den har dårlig velferd.

Roaldset forteller at Finn.no er generelt dårlig på dyrehold, noe Dyrebeskyttelsen synes er veldig synd.

– Vi vil ikke at man skal promotere dyr som ikke har det bra, og vi vil at det må komme på plass bedre regler for annonser som handler om dyr. Alle dyr må være id-merket, hvis ikke kan Finn.no legge til rette for at ulovlig importerte dyr blir solgt til Norge, og at dyr som er avlet ulovlig selges gjennom Finn.no. Dette gjør de ingenting med.

Hun mener det er kritikkverdig at de sier det ikke er noe galt med katten, og at dette ikke blir gjort noe med.

– Foldede ører skyldes et gen som gir vekstdefekter. Genet påvirker ikke bare ørene, men gir defekter i all brusk hos katter med foldede ører. Man kan med andre ord se på katten at den har brusksykdom. Det nytter derfor ikke å si at PuseFINN er frisk, for alle kan se at dette er en katt med bruskproblemer.

– Vi får skryt

Senior kommunikasjonsrådgiver hos Finn.no, Guro Birkeland Tangen, forteller i en e-post til KOM24 at de har fått skryt for bruk av en katt som maskot.

– Vi har fått skryt for at vi har valgt nettopp katt som vår maskot – og har gjort ulike aktiviteter for å fremme katters velferd. Blant annet har vi samarbeidet med Dyreidentitet og brukt PuseFINN for å fremme mikrochipping og registrering av katter.

Åshild Roaldset kritiserer Finn.no sitt bruk av Scottish Fold i reklamer, Guro Birkeland Tangen sier de får skryt for å bruke en katt.

Hun forteller at de siste årene ikke har blitt brukt i en levende katt i deres reklamefilmer.

– Det er veldig lenge siden vi brukte en levende katt i våre filmer, og vi har heller ingen planer om å gjøre det fremover. PuseFinn har den senere tid mer og mer gått fra å bli brukt som en levende katt, til å bli et symbol og en maskot som har videreutviklet seg digitalt – hvor både ører og øyne har blitt endret nettopp for at den skal ligne mindre på en Scottish Fold.

Tangen sier de aldri ønsket å markedsføre en syk katterase i deres reklamer til Finn.no.

– Det har aldri vært et ønske å markedsføre selve rasen til PuseFINN, og vi har verken fått henvendelser eller sett en økt etterspørsel av denne rasen i løpet av disse årene. Vi har heller aldri nevnt rasenavnet i vår kommunikasjon eller markedsføring.

Saken ble først omtalt av NRK.

Powered by Labrador CMS