Power har kjøpt opp den svenske delen av MediaMarkt, og er
i startfasen av å konvertere 29 butikker i Sverige – som skal være klare på én
måneds tid.
Ifølge nordisk PR- og kommunikasjonssjef, Monica Iren Fasting,
er dette et av de største prosjektene som er gjennomført i svensk varehandel på 10 år.
– Veldig mange når de hører om et sånt prosjekt tenker at
det bare er å bytte skilt, men det er et stort og komplisert puslespill, sier
Fasting til KOM24.
Som nordisk sjef har hun operativt ansvar i Sverige, og sier
at dette er et av de mest spennende og krevende prosjektene hun noensinne har
jobbet med.
– Fokuset vårt på kommunikasjonssiden er å gjøre det kjent at
vi kommer til Sverige. Vi skal ut i alle kanaler, med nyhetsbrev, kunde-SMS, PR
og internkommunikasjon.
Power har en stor oppgave foran seg når de skal øke
kjennskapen til merkevaren deres i nabolandet. I den siste analysen de gjorde om
merkevarekjennskapen i Sverige hadde de en rungende oppslutning på 0,7 prosent.
– Det er jo en morsom utfordring som vi gleder oss til å ta
fatt på, kommenterer Fasting.
Hun håper kjennskapen etter hvert vil nå samme nivå som den
er i Norge.
I løpet av konverteringsperioden vil alt av systemer byttes
ut, noe som byr på diverse utfordringer – også på kommunikasjonssiden.
– Vi har ikke én kanal hvor vi kan nå alle ansatte. Power og
MediaMarkt bruker forskjellige program til internkommunikasjon, og i en periode frem til alle er over på samme plattform har vi måttet tenke nytt og kreativt rundt internkommunikasjon. Vi benytter blant annet Instagram slik at alle kunder og medarbeidere kan følge med på reisen.
– Skal dere opprette en egen svensk kommunikasjonsavdeling?
– Det er for tidlig å si. Vi overtok hovedkontoret for få dager
siden, og vi må få kartlagt de stillingene som er der. Men vi har ressurser som
håndterer internkommunikasjon og innkommende pressehenvendelser.
For å utføre noen av disse oppgavene har Power inngått en
avtale med det svenske byrået Wenderfalck.
– Jeg skal styre partnerne, og vil jobbe tett med byråene og
kontaktene i alle land, hvor vi jobber etter en felles PR- og kommunikasjonsstrategi.