– Jeg leder et supert team som jobber stabilt og er tilpasningsdyktige, og det er jeg takknemlig for. Mennesker som jobber godt sammen er fortsatt suksessfaktor nummer en, sier Nils Apeland. Her sammen med teamet sitt. Fra venstre: Vedis Gjestemoen, Nils Apeland, Helene Huseby og Sarah Emilie Mørch.
– Jeg leder et supert team som jobber stabilt og er tilpasningsdyktige, og det er jeg takknemlig for. Mennesker som jobber godt sammen er fortsatt suksessfaktor nummer en, sier Nils Apeland. Her sammen med teamet sitt. Fra venstre: Vedis Gjestemoen, Nils Apeland, Helene Huseby og Sarah Emilie Mørch.

Talerlisten med rekordår i 2021

– Fram til august var det elendig, og det handlet mest om å holde hodet over vannet.

Publisert

– Jeg håper at Norge åpner igjen så snart som mulig og folk kan samles trygt. For det er det bedriftene vil. Jeg kan si det med såpass stor sikkerhet, for da Norge åpnet igjen i september, var det ingen som spurte om digitale foredrag. Alle skulle samles fysisk. Nå er det digitale tilbake igjen.

Det sier Nils Apeland i Talerlisten til KOM24.

2021 er akkurat ferdig og han kan allerede konstatere at fjoråret ble det foreløpig beste året for satsingen hans, Talerlisten.

– Fram til august var det elendig

Han kom på ideen i 2016 på en kafé i Tromsø, der han ville lage en nettside som formidlet foredragsholdere til de som trengte det. Pengene skulle de tjene på formidlingen. Nå har de 650 aktuelle navn på listen og flere tusen kunder.

Veksten har gått kontinuerlig fra 5,8 millioner kroner i omsetning i 2017 til hele 17,4 millioner kroner i 2019. Men så kom koronaviruset og det å ha store, fysiske samlinger med mennesker som hørte noen som snakket på en scene ble uaktuelt og omsetningen dalte ned til ti millioner kroner i 2020.

Også 2021 var et krevende år.

– Fram til august var det elendig, og det handlet mest om å holde hodet over vannet. Men på grunn av en travel høst ble det et godt år omsetningsmessig, sier Apeland.

Derfor klarte de 18,5 millioner kroner i omsetning, og hele elleve av millionene kom fra august og ut året.

– Da var det kamp blant kundene om å få de beste profilene, sier han.

Apeland drar fram flere grunner til at de klarte å øke omsetningen i fjor og peker på at de har fått en større kundebase, fornøyde kunder som kommer tilbake og at de har en mer kjent merkevare og bedre priser. I tillegg ansatte han en medarbeider til i 2020, som nå er «varm i trøya».

– Betalingsviljen har økt

– Betalingsviljen har økt, særlig i høst, sier han.

Men ikke alt var fryd og gammen i høst. Da regjeringen innførte nye restriksjoner, merket Talerlisten det godt.

– Desember var katastrofe. Da fikk vi et underskudd på flere hundre tusen. Det var som å skru av en bryter, samme dag som myndighetene kommer med nye regler, da renner avbestillingene inn, og etterspørselen bremser kraftig. Vår bransje er derfor i høyeste grad rammet av restriksjonene, sier han.

– Hvordan er det å være leder da?

Nils Apeland
Nils Apeland

– Det er utfordrende og det gjør jo at jeg sover dårlig om natten. Jeg tenker på medarbeiderne, på hvordan unngå å permittere noen og hva kan vi gjøre noe med? Noe av problemet er at det er så mye vi ikke kan gjøre noe med, sier han og peker blant annet på myndighetenes restriksjoner.

Likevel ser han lyst på 2022 og trekker fram at viljen til å gjøre noe digitalt nå er mye bedre enn det var i 2020 da landet stengte ned første gang. Han sier at det med digitale kurs og foredrag har blitt en integrert del av hvordan arbeidslivet jobber, mens det før var mer ukjent.

– Det er et stort sprang i hvordan bedrifter nå planlegger. Digital gjennomføring er andrevalget. Folk vil helst ha fysiske møter, men når de ikke kan det, går de raskere over på digital løsninger. Kundene er definitivt mer handlekraftige nå, påpeker han.

Målet er ny omsetningsrekord

Apeland sier at den første uken i 2022 har vært god med tanke på etterspørsel og salg.

– Er du overrasket?

– Jeg er i hvert fall litt lettet, for jeg var veldig spent. Da vi var samlet igjen sist mandag forberedte jeg teamet mitt på mørke skyer, men i løpet av uken har det har lysnet veldig, forteller han.

Likevel sier han at første kvartal kommer til å bli utfordrende, siden de store fysiske arrangementene er utsatt.

– Alle som jobber med kurs, events og konferanser er rammet og i kriseberedskap. Tapene er i hundremillionersklassen, og mange er fortvilet. Vårt mål er å holde hodet over vannet til 1. april og ikke permittere noen, sier han.

Målet i 2022 er nok en omsetningsrekord. Om det er mulig er umulig å si i dag.

– Vi er såpass prisgitt hva bedriftene får lov til å gjøre. Vi lever jo av at folk samles. Noe kan gjøres digitalt, men ikke alt. Det blir ikke det samme, det viser jo tallene, sier Apeland.

Powered by Labrador CMS