Etter at Roe v. Wade falt, er ikke retten til abort lenger lovfestet på føderalt nivå i USA. I etterkant har flere trender florert på TikTok.

Unge amerikanere bruker TikTok i abort-protest

– Vi vet at ting som begynner på TikTok, kan vokse til å bli mye mer, forteller TikTok-ekspert og designer i Elg, Samra Avdagic.

Publisert

Etter at Roe v. Wade falt, er ikke retten til abort lenger lovfestet på føderalt nivå i USA. Det betyr at amerikanske stater nå får muligheten til å fjerne retten til lovlig abort. Unge bruker i lys av dette TikTok for å få fram sin stemme, og si hva de mener.

– Dette med abortloven i USA har blusset opp på veldig mange kanaler og fått mye oppmerksomhet fra både kjendiser og vanlige folk. Det som gjør sosiale medier til en bra plass, er at unge får bruke stemmen sin og si hva de mener, forteller TikTok-ekspert og designer i Elg, Samra Avdagic til KOM24.

Hun mener mange har misforstått hva plattformen TikTok kan brukes til.

– TikTok er ikke bare dansevideoer eller skjønnhetstips hvor folk gnir en frossen agurk i ansiktet. På sosiale medier skal man kunne snakke om viktige saker, for eksempel abortloven i USA.

På tvers av grenser

Avdagic mener også man kan nå ut til flere på TikTok enn andre sosiale medier plattformer.

TikTok-ekspert og designer i Elg, Samra Avdagic.

– Man når ikke bare ut til de som følger deg, det er mye mer interessebasert. Ønsker du å belyse et tema kan du nå ut til flere, det gjør at ulike budskap sprer seg mye fortere. Du kan også nå ut til flere land. Dette med abortloven i USA påvirker på tvers av landegrenser, men det gjør TikTok også.

Mer problematiske trender har også oppstått i lys av at Roe v. Wade falt, blant annet enn trend hvor unge forteller om naturlige måter å ta abort på. Avdagic mener man allikevel ikke skal tro at unge tror på all informasjon de får på plattformen.

– Ikke undervurder den yngre generasjon. De er gode på kildekritikk, og man er ikke mottakelig for hva som helst bare fordi man er ung, mener hun.

Avdagic forteller at hun tror disse trendene oppstår når en gruppe mennesker føler seg urettferdig behandlet.

– At noe i seg selv blir en trend sier noe om hvor mye dette påvirker folk. Når det blir en trend blir man kritiske og det skaper diskusjon.

Prege generasjoner

Avdagic forteller at unge siden internett kom, har brukt det til å få fram meninger.

– Min generasjon skapte Tumblr-kontoer for å uttrykke seg selv, men mye har skjedd de siste årene. Det å fjerne kvinners rett til å ta abort kommer til å prege de neste generasjoner også, så unge blir mer opptatt av dette nå enn de ble før. Sosiale medier er noe helt annet nå enn det var for 10 år siden.

Hun mener også TikTok er en kanal hvor det er enklere for unge å få brukt stemmen sin, enn andre plattformer.

– TikTok er en stor kanal og mange unge får en stemme der, kontra Instagram som er en mer polert plattform. På TikTok kan man si mye mer ved bruk av videoer, og jeg ser mye positivt komme ut av at folk engasjerer seg. Det er bra for den eldre generasjon som er på TikTok å se at unge kjemper disse kampene.

Kan endre lover

Hun understreker til slutt at engasjement på sosiale medier kan skape endringer.

–Vi vet at ting som begynner på TikTok kan vokse til å bli mye mer. Man har sett at lover kan bli endret på grunn av engasjement i sosiale medier.

Avdagic forteller om et eksempel fra noen år siden, hvor den engelske aktivisten Gina Martin endret loven med en underskriftskampanje som florerte på sosiale medier. Hun hadde vært på en festival hvor noen menn tok bilder under skjørtet hennes, og fant med det ut at dette ikke var klassifisert som seksuelt overgrep i England. I 2017 lanserte hun kampanjen #StopSkirtingTheIssue, som fikk mer enn 110 100 underskrifter, og endret loven.

– Hvis dét var mulig å gjøre via Instagram og Facebook for noen år siden, tror jeg virkelig TikTok kan skape store endringer, avslutter Avdagic.

Powered by Labrador CMS