Illustrasjonsbilde av kontorbyggningen og skiltet til Mattilsynet i Oslo. Foto: Carina Johansen / NTBCarina Johansen
Mattilsynet i endring - nå skal de rekruttere direktør til ny avdeling
– Vi har behov for en som kan bidra i å forstå de eksterne brukerne - de vi er til for - og samtidig forstå de interne brukergruppene og hvordan kommunikasjon kan bidra til å videreutvikle våre kjerneoppgaver.
Siden mai i fjor har Mattilsynet vært i gang en stor endrings- og utviklingsprosess. Hensikten er å få et enda mer målrettet, forutsigbart og brukerorientert tilsyn. Tilsynet ønsker at kvaliteten i forvaltningen skal opp og mener at digitalisering er nødvendig for å få det til.
I disse dager holder tilsynet på å rekruttere en ny direktør for den nyopprettetde avdelingen brukerdialog og kommunikasjon. Fristen for å søke på denne stillingen gikk nylig ut, og innsyn i søkerlisten viser at 26 personer ønsker seg denne jobben.
– Behov for endring
KOM24 har vært i kontakt med administrerende direktør i Mattilsynet, Ingunn Midttun Godal, som mener at kommunikasjon er et viktig område for tilsynet.
– Hvis vi er gode på å kommunisere regelverket kan det i seg selv bidra til at brukerne følger reglene. De som ønsker ågjøre rett vil ha glede av vår kommunikasjon. I tillegg opplever jeg at kommunikasjon er avgjørende for utviklingen av organisasjonen. Særlig når det kommer til å skape forståelse for hvorfor det er behov for endring, forklarer Godal.
Det andre ordet i den nye avdelingen er brukerdialog.
– Jeg er opptatt av at dialog er en likeverdig samtale mellom to parter, til forskjell fra en pressemelding som er mer som en ropert. Dialog handler om å forstå hverandres ståsted. Det er veldig viktig for oss som tilsyn å få til en endring i dialogen fremover, sier hun og legger til:
– Brukerorientering handler om å reelt sette seg inn i brukerens ståsted. Enten det er en forbruker som skal lage mat hjemme, eller en slakterivirksomhet eller oppdrettsaktøre som skal forstå regelverket. Både dialog og det å bli mer brukervennlig er viktig for oss.
I stillingsutlysningen står det at den nye direktøren for brukerdialog og kommunikasjon vil ha ansvar for å lede og videreutvikle Mattilsynets strategiske og operative kommunikasjonsarbeid både internt og eksternt.
Avdelingen er nyopprettet og består av rundt 25 ansatte, fordelt på tre seksjoner: brukerkontakt og arkiv, digitale kanaler og kommunikasjon.
Godal utdyper hva slags kandidat det er de leter etter.
– Vi leter etter en leder som forstår hva brukerorientering betyr i praksis og som evner lede det arbeidet. I tillegg har vi behov for en som kan bidra i å forstå de eksterne brukerne - de vi er til for - og samtidig forstå de interne brukergruppene og hvordan kommunikasjon kan bidra til å videreutvikle våre kjerneoppgaver.
Hun opplyser samtidig om atde skal starte ny organisasjon fra 1.mai, og at omgivelsene forhåpentligvis skal legge merke til endringene utover høsten.