Illustrasjonsbilde av kontorbyggningen og skiltet til Mattilsynet i Oslo. Foto: Carina Johansen / NTB

Mattilsynet i endring - nå skal de rekruttere direktør til ny avdeling

– Vi har behov for en som kan bidra i å forstå de eksterne brukerne - de vi er til for - og samtidig forstå de interne brukergruppene og hvordan kommunikasjon kan bidra til å videreutvikle våre kjerneoppgaver.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Siden mai i fjor har Mattilsynet vært i gang en stor endrings- og utviklingsprosess. Hensikten er å få et enda mer målrettet, forutsigbart og brukerorientert tilsyn. Tilsynet ønsker at kvaliteten i forvaltningen skal opp og mener at digitalisering er nødvendig for å få det til.

I disse dager holder tilsynet på å rekruttere en ny direktør for den nyopprettetde avdelingen brukerdialog og kommunikasjon. Fristen for å søke på denne stillingen gikk nylig ut, og innsyn i søkerlisten viser at 26 personer ønsker seg denne jobben.

– Behov for endring

KOM24 har vært i kontakt med administrerende direktør i Mattilsynet, Ingunn Midttun Godal, som mener at kommunikasjon er et viktig område for tilsynet.

– Hvis vi er gode på å kommunisere regelverket kan det i seg selv bidra til at brukerne følger reglene. De som ønsker å gjøre rett vil ha glede av vår kommunikasjon. I tillegg opplever jeg at kommunikasjon er avgjørende for utviklingen av organisasjonen. Særlig når det kommer til å skape forståelse for hvorfor det er behov for endring, forklarer Godal.

Administerende direktør Ingunn Midttun Godal i Mattilsynet forteller hvordan de nye endringene vil påvirke tilsynets kommunikasjonsansatte.

Det andre ordet i den nye avdelingen er brukerdialog. 

– Jeg er opptatt av at dialog er en likeverdig samtale mellom to parter, til forskjell fra en pressemelding som er mer som en ropert. Dialog handler om å forstå hverandres ståsted. Det er veldig viktig for oss som tilsyn å få til en endring i dialogen fremover, sier hun og legger til:

– Brukerorientering handler om å reelt sette seg inn i brukerens ståsted. Enten det er en forbruker som skal lage mat hjemme, eller en slakterivirksomhet eller oppdrettsaktøre som skal forstå regelverket. Både dialog og det å bli mer brukervennlig er viktig for oss. 

Ny organisasjon

I stillingsutlysningen står det at den nye direktøren for brukerdialog og kommunikasjon vil ha ansvar for å lede og videreutvikle Mattilsynets strategiske og operative kommunikasjonsarbeid både internt og eksternt.

Avdelingen er nyopprettet og består av rundt 25 ansatte, fordelt på tre seksjoner: brukerkontakt og arkiv, digitale kanaler og kommunikasjon.

Godal utdyper hva slags kandidat det er de leter etter.

– Vi leter etter en leder som forstår hva brukerorientering betyr i praksis og som evner lede det arbeidet. I tillegg har vi behov for en som kan bidra i å forstå de eksterne brukerne - de vi er til for - og samtidig forstå de interne brukergruppene og hvordan kommunikasjon kan bidra til å videreutvikle våre kjerneoppgaver. 

Hun opplyser samtidig om at de skal starte ny organisasjon fra 1.mai, og at omgivelsene forhåpentligvis skal legge merke til endringene utover høsten.

Disse har søkt på direktørjobben i Mattilsynet:

NavnStillingPoststed
Nazari, Sadiqa (19) KvinneAssistentOslo
Simonsen, Øyvind (37) MannBesøkskontrollørTromsø
Kandidaten trukket seg
Fuglaas, Geir (65) MannVice PresidentAsker
Hole, Trude Helén (52) KvinneEier og foreleggerAsker
Styve, Elin Folgerø (52) KvinneRådgiver / teamleiar for leiarutviklingHjelmås
Glusac, Snezana (53) KvinneOwnerOslo
Lundgren, Linn Kimberlie (28) KvinneRestaurantsjefBergen
Kilen, Andrea (49) KvinneFagdirektørHaslum
Ottesen, Thea (25) KvinneButikkmedarbeiderMoss
Vea, Ingeborg (52) KvinneKommunikasjonsansvarligAsker
Neuberth, Kristian (41) MannHead of MarketingOslo
Rognlien, Henriette (40) KvinneVirksomhetsleder for utvikling og kommunikasjonHurdal
Vikse, Kenneth (55) MannKommunikasjonsdirektørDrøbak
Jevanord, Camilla M. Bjerke (43) KvinneKunde- og markedsdirektørHamar
Hov, Sverre Simen (45) MannSeksjonslederBergen
Kjernsby, Ole Herman (54) MannHead of Campaign MarketingOslo
Vernø, Janne (56) KvinneKommunikasjonsdirektørParadis
Frafjord, Karine Næss (47) KvinneLederStavanger
Untatt offentlighet
Kandidat trukket seg
Kirkhusmo, Anne (52) KvinneSelvstendigOslo
Kandidaten trukket seg
Untatt offentlighet
Øyrehagen, Sebastian (29) MannMarkedssjefSogndal
Mevold, Henrik (42) MannDirektør samfunnskontaktOslo

Powered by Labrador CMS