Gabriel Røhne Sjøli og Christiane Bjørnstad i Salmon Brands AS.

Salmon Brands oppdaget at Karpe synger om merkevaren deres

«Salmalaks» fra artisduoen har blitt den nye favorittlåten.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Når jeg har hjemmekontor, må jeg innrømme at jeg har hørt en god del på sangen, sier Digital koordinator Gabriel Røhne Sjøli i Salmon Brands AS, til KOM24.

Det var for litt over en uke siden da han var på vei til jobb at han oppdaget den nye sangen til Karpe, som heter «Salmalaks».

– Jeg synes det var kjempekult og veldig spennende. Det var den første sangen som ble spilt på Spotify den morgenen.

– Vi er veldig glade i salmalaks

Og Salmalaks-sangen ble en snakkis for de ansatte i Salmon Brands, som jobber med nettopp merkevaren Salma.

– Det ble mye prat om den internt i markedsgruppa, sier Brand manager, Christiane Bjørnstad til KOM24.

Det ble senere bestemt å legge sangen inn i en Instagram-story.

– Vi la den ut på vår matinspirerte Instagram-konto, @norwegian_salma, forteller Røhne Sjøli.

Det er en konto hvor det postes bilder og oppskrifter for Salma-inspirere følgerne. Og tilbakemeldingen har vært gode, også fra Karpe.

– De kommenterte med hjerter, og jeg tror de synes det var koselig at vi delte sangen.

Karpes manager, Silje Larsen Borgan skriver i en e-post til KOM24 at de synes det er hyggelig at sangene finner så mange hjerter å glede, og at sangen kan bety ekstra mye for noen.

– Vi er veldig glade i salmalaks her i teamet også, legger hun til.

I beste fall håpe på flere kunder

Tekstforfatter og gründer innen reklame, design og teknologi, Nils Petter Nordskar tror et kommersielt samarbeid mellom en merkevare og artist i mange tilfeller kan være gunstig.

Tekstforfatter og gründer Nils Petter Nordskar.

– I dette tilfellet, om de skulle promotert merkevaren Salma kunne det vært en god mulighet for en avtale som er interessant, gitt at Karpe har et stort nedslagsfelt.

Og han tror størrelsen på nedslagsfeltet ville vært avgjørende for hva et slikt samarbeid ville kostet.

– Nå kjenner ikke jeg til Karpes rekkevidde i verden, men jeg har fått med meg at de er store i Norge, og sikkert i Norden. Men etter som dette ikke er et samarbeid der de faktisk har laget en låt for Salmon Brands, tror jeg de i beste fall kan håpe på noen flere kunder, og da vil jeg tro at det retter seg hovedsakelig mot unge mennesker.

Karpes manager Borgan utelukker ikke et eventuelt kommersielt samarbeid.

– Vi er alltid mottakelige for gode forslag, skriver hun.

Sangen fra albumet «Omar Sheriff » har mer enn 1,5 millioner avspillinger fra Spotify, og tilbakemeldingene fra @norwegian_salma-følgerne har vært positive.

– Flere har repostet og tagget oss når de lager mat med Salma, og flere har brukt sangen som bakgrunnsmusikk i reels eller story, sier Bjørnstad.

Det fortsettes å nynne Salmalaks i lokalene til Salmon Brands, selv om sangen ikke er ferdig tolket av Røhne Sjøli.

– Sangene til Karpe kan jo ofte være litt vanskelig å forstå. Jeg er fortsatt litt usikker på om den er utelukkende positiv til Salmalaks eller ikke, men jeg liker den, og synes det var veldig gøy at Karpe ga en hyggelig reaksjon.

Powered by Labrador CMS