TikTok i Norge: Dette kan det bety for annonsørene
TikTok skal komme nærmere og bli mer tilgjengelig for norske annonsører. Hva kan det bety?
Hun oppga nærhet til norske annonsører og samarbeidspartnere som én av grunnene til at de ønsker lokal tilstedeværelse.
– Vi håper norske varemerker ser på TikTok som en bra plattform for annonsering, sa Sandberg til KOM24.
– Positivt
Erlend Lundgård er kommunikasjonsrådgiver og innholdsprodusent i Filmweb, som bruker TikTok i sin markedsføring.
Han sier at de ikke har opplevd plattformen som tilgjengelig så langt, men håper tilstedeværelsen i Norge kan utgjøre en forskjell.
– Skal jeg være helt ærlig, så har vi ikke snakket med noe menneske i TikTok foreløpig. Det kunne vært spennende. Vi vet jo at de andre plattformene, og særlig Meta, er helt umulig å komme i kontakt med. Så jeg ser på dette som et positivt tegn, sier Lundgård.
Filmweb har sett at gjennomsnittsalderen på de som bruker hjemmesiden deres har økt de siste årene. Håpet er at TikTok skal fungere bra for å nå et yngre publikum.
– Vi har vært på TikTok i to år, men begynte først å satse der i september i fjor. Nå lager vi omtrent fem redaksjonelle videoer i uka, og bruker det som en plattform for innholdsmarkedsføring.
– Det aller meste av visninger vi får, er organisk. Så tror jeg vi booster videoene med 200 kroner dagen, sier Lundgård.
Han legger til at det både er fordeler og ulemper med å bruke plattformen til markedsføring. Resultatene deres er også litt varierende.
– Akkurat nå har ikke TikTok så gode mekanismer for å få folk videre fra plattformen. Algoritmene vil helst at brukerne skal holde seg der. Men det kommer nok aldri til å bli sånn som på Facebook i storhetstiden, da du kunne få 100.000 mennesker til å klikke seg inn på siden din med ett innlegg.
Lundgård beskriver TikTok som en uforutsigbar plattform.
– Vi er fortsatt på et stadium der vi kaster ting på veggen og ser hva som fungerer og ikke. Rekorden på antall visninger er 880.000, men det hender også at noen får under 1000.
Gagner større annonsører
Ståle Lindblad er ekspert på sosiale medier. Han tror TikTok vil bli mer tilgjengelig framover, men ikke nødvendigvis for alle.
– Jeg tror absolutt de vil bli lettere å få tak i for store annonsører. For deg og meg vil de nok fremdeles være ganske utilgjengelig, og det samme gjelder for de mindre annonsørene. De vil sannsynligvis ikke merke noen stor forskjell, sier Lindblad.
Konkurrenten Meta, som eier både Facebook og Instagram, la ned sitt norske kontor i desember i 2022.
Lindblad tror dette kan være en fordel for TikTok, hvis de gjør jobben riktig.
– Det er litt opp til TikTok selv. Grunnen til at Meta er så stor blant norske annonsører, er at det er superenkelt å annonsere der. Det gjelder også for de mindre aktørene. Facebook har et bra grensesnitt som er enkelt å bruke. Hvis TikTok gjør det like enkelt, kan de bli svært attraktive.
Tettere samarbeid
Den svenske butikkjeden Clas Ohlson er også blant de som bruker TikTok til annonsering og markedsføring.
Marketing leader, Anja Lauvås, skriver i en e-post til KOM24 at de ser at sortimentet og produktene deres blir godt mottatt på plattformen.
– Innhold på Tiktok konsumeres på en annen måte enn på andre sosiale kanaler. Vi tilpasser innholdet vårt deretter, og fokuserer mye på engasjement og underholdning, skriver Lauvås.
Hun mener at et eget kontor i Norge er positivt for deres del.
– Vi syns alltid lokal tilstedeværelse når det gjelder de store plattformene er bra. Det gjør at man får et tettere samarbeid og kan jobbe sammen med utfordringer og muligheter som oppstår.
Clas Ohlson har allerede etablert et tett og godt samarbeid med det svenske kontoret, opplyser Lauvås. De kommer derfor til å fortsette den dialogen.
– Men vi håper selvsagt at et kontor i Norge kan bidra med enda mer lokal innsikt på de norske brukerne, avslutter hun.
– Lurt
Jan Morten Drange, sjef i ANFO Annonsørforeningen, er også positiv til TikToks inntog i Norge.
– Jeg tenker dette er fornuftig. Dette er jo et ganske tradisjonelt grep som har vist seg å virke før. Ønsker man å bearbeide en kundemasse er det jo en fordel å være i nærheten av denne, skriver Drange i en e-post.
Han skriver videre at TikTok allerede er attraktiv for norske annonsører.
– Sannsynligvis vil de med sin tilstedeværelse styrke sin posisjon noe. Herfra og ut handler jo dette mye om hvilke effekter de klarer å skape for annonsørene.
På spørsmål om han tror bindingene til Kina kan være avskrekkende for noen, svarer han følgende:
– Akkurat dette spørsmålet tror jeg handler lite om tilstedeværelse eller ikke. Noen er opptatt av dette, andre ikke. Samtidig er jo de seneste rådene fra nasjonale sikkerhetsmyndigheter relativt tydelig rundt våre relasjoner til aktører med kinesiske bindinger.
– På den annen side, vi har i mange år visst at dataoverføring til USA i forbindelse med bruk av Meta og Alphabet sine produkter ikke har vært innenfor. Uten at det har lagt nevneverdige begrensninger på bruken.
For ordens skyld: Ståle Lindblad har jobbet som frilanser i KOM24 tidligere.