#Påskepraten

Dette slagordet prøvde Frode å få DNB til å nappe på - uten suksess

– Minibanker er snart museumsklare, men slagordet står fortsatt ubrukt, og er ikke rettighetsbelagt.

Publisert

KOM24 har stilt fem spørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen om hva de skal gjøre denne påsken, hva de vil anbefale andre å kose seg med denne påsken og hva som er det morsomste de har opplevd på jobben.

I dag er det Frode Riis Andersen, kommunikasjonssjef i Lunar Norge, som svarer i påskepraten.

– Hva skal du gjøre denne påsken?

– Det står alltid mellom Oslopåske eller skiferie i Engelberg. I år skal jeg i likhet med åtte av ti nordmenn feire påsken hjemme.

Det er mye å velge i, og heldigvis skiller som regel ikke påskesolen mellom fjell og by. Her har vi fantastiske kulturelle og gastronomiske tilbud bare en trikketur unna. Alt fra å kjøpe ferske reker fra båtene på Rådhuskaia, ta frokosten på Åpent Bakeri, eller slenge innom en jazzkonsert på Gustav.

– Hvilke serier vil du anbefale andre å konsumere i påsken?

– Jeg får nesten ikke nok av Science Fiction og i den kategorien bør man se Foundation på Apple+. Det handler om et autokratisk interplanetarisk imperium en gang i fremtiden. Her kloner keiseren seg selv for å sikre seg makten for all fremtid. Men de blir utfordret av en matematiker som har regnet ut at imperiet står for fall.

Skal du konsumere serier med barn, ble jeg enig med dattera om å foreslå påskegule Svampebob. Det er barnslig, men såpass morsomt, kreativt og surrealistisk at det tvinger fram latter, selv hos en 47-åring.

– Hva er det morsomste du har opplevd på jobb?

– I kort tidshorisont er det perioden fra jeg kom inn i Lunar fram til i dag. Her går det i rakettfart, og med et svært spennende og internasjonalt persongalleri skapes det mye vittig humor og god stemning.

Fra tiden i Nets lagde vi noen skikkelig tørre slagord for banker. De endte opp i boken “Humor og alvor i bank og finans”. På samme tid lagde vi også det uoffisielle slagordet for minibank; “uttak er verdens lønn”. Det ble foreslått for DNB i uformelle settinger, men det var dårlig med napp. Minibanker er snart museumsklare, men slagordet står fortsatt ubrukt, og er ikke rettighetsbelagt.

– Hvordan vil du karakterisere kommunikasjonsåret så langt?

– Det er helt klart preget av kriser i verdenssamfunnet som berører svært mange på måter vi ikke kunne forestille oss for bare tre år siden. Pandemien har vært krevende, og nå blir den avløst av krig. Da er det både naturlig og riktig at det er dette som fyller spalteplassene i Norske medier.

Utfordringen for oss som jobber med kommunikasjon i privat sektor er å balansere dette med kommersielt innhold. Heldigvis har jeg sett mange selskaper som etter krigens utbrudd brukte krefter på å støtte hjelpearbeidet.

– Hvordan blir resten av kommunikasjonsåret?

– Året vil dessverre fremdeles preges av krig, flyktningstrøm og humanitær krise, men også prisstigning i samfunnet.

Vi skal forsøke å adressere prisveksten ved å snakke mer om hvordan folk kan få mer ut av pengene. Utover det håper jeg vi får se flere meningsutvekslinger som går på godt innhold fremfor hvilke kanaler som virker best.

Pressemeldingens overlevelsesevne var tidligere brakt opp som tema, men for meg er det mye viktigere å diskutere hvilke kommunikasjonsstrategier og ideer som gir den effekten man ønsker.

Powered by Labrador CMS