Gjennom en TikTok ønsker de å få unge voksne og ungdom til å ta informerte valg når det kommer til avfall i toalettet.

Trondheim bydrift skal bruke TikTok for å lære unge om do-vett

–Vi er jo voksne, kanskje vi bare skal være ærlig på det. Ikke prøve å være for kul, men gjøre vår egen greie.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I forbindelse med kampanjen hvor målgruppa er unge voksne, ungdom og barn skal Trondheim Bydrift prøve seg på TikTok.

– Vi jobber med kommunikasjons rundt do-vett, avløp og kloakk. Vårt budskap er at folk ikke skal kaste søppel i do, forteller Merete Mauland til KOM24.

Merete Mauland jobber i Trondheim bydrift og er hodet bak den nye TikTok-kontoen. Selv er hun helt ny på appen, og gleder seg til å gi ansvaret til sommervikarene i sommer.

Gjennom en kumlokk-kampanje ønsker de å få folk til å ta informerte valg. Mauland forteller at de har en plikt til å fortelle hva som er riktig og ikke når det kommer til avfall og avløp. Særlig kastes det mye våtservietter og annet sanitæravfall i do som får store konsekvenser.

Mauland tror at den oppvoksende generasjonen ikke har de samme erfaringene som voksne folk, med eget hus som vet at rørene blir tette om de heller fett i vasken.

– Avløpsrørene tettes, og vi har svære pumper som pumper kloakken opp for at det skal renne videre. Men så setter det seg fast tamponger, bind og særlig våtservietter. Da må vi slippe ut kloakken rett ut i fjorden som fører til utslipp av forurensing.

Ungdommens plattform

Infrastrukturen er som den er, da må de fortelle folket hva de ikke må gjøre. Det er et enkelt budskap, og med små dytt gjennom TikTok håper Mauland å føre folk i riktig retning. Det er et enkelt, men også et viktig budskap.

Grunnen til at de valgte TikTok som plattform er enkel. Det er der ungdommen er.

– Det ble diskuter i Trondheim bydrift, også var det en som sa at om vi skulle nå ut til barn og ungdom må vi være på plattformene de er på. Vi kan ikke bare lansere en kampanje på Facebook lengre. Dette er et prøveprosjekt, så vi prøver oss fram.

Etterhvert som det ble diskutert mer, fikk de lyst til å ha en egen konto for å vise fram jobben de gjør. Da med tanke på rekruttering og bevisstgjøring av det som skjer i byen av drift og vedlikehold.

I sommer tenker de å utfordre ferievikarene sine, som kanskje vet mer om TikTok enn Mauland selv gjør. Hun gleder seg til de kommer i juni. Selv har hun sammen med en kollega laget de to filmene som allerede ligger ute på kanalen. Hun syns det både er spennende og utfordrende å prøve seg på en plattform hvor de unge regjerer.

– Man skal prøve å være interessant og morsom på samme tid. Det holder ikke å bare fortelle hva vi holder på med, vi må gjøre det på en interessant måte og følge trendene.

Kombinasjon mellom gøy og læring

– For meg som snart er 40 år er det en utfordrende kanal. Jeg har mye å lære. Og det er derfor vi skal bruke de unge ressursene i organisasjonen framover når vi forhåpentligvis skal lage flere videoer.

Hun liker godt Politiet Midt-Norge sin holdning til TikTok. Det er mye gøy samtidig som andre ting er trivielt og vanlig. Likevel er det er noe med å skape seg en stabil og god kanal i tilfelle de har et viktig budskap å formidle.

– Vi ønsker å bli kjent med mediet og gjøre gøye ting, og vise fram arbeidet vårt på en morsom måte. Nå er ikke TikTok en kriseberedskapskanal, men har vi viktig budskap kan vi bruke plattformen.

– Hvordan skal dere unngå å havne i det «voksne som prøver å være kul»-fellen?

– Vi er jo voksne, kanskje vi bare skal være ærlig på det. Ikke prøve å være for kul, men gjøre vår egen greie og vise fram hva vi holder på med. Vi har store maskiner, masse blomster og rør som vi kan vise fram. Det er mye vi vil fortelle, det kan jo ikke bli en kanal med så mye pekefinger-mentalitet

Powered by Labrador CMS