For å hjelpe norske merkevarer å bli mer synlig på TikTok har PR- og reklamebyrået JCP PRAD ansatt Torkel Westby, Max Dahl Svendsen og Marcus Rooth som TikTok-eksperter.
For å hjelpe norske merkevarer å bli mer synlig på TikTok har PR- og reklamebyrået JCP PRAD ansatt Torkel Westby, Max Dahl Svendsen og Marcus Rooth som TikTok-eksperter.

– Tiden hvor 40 år gamle kreatører kan leke unge og hippe uten å bli gjennomskuet er forbi

Ansettelsen av tre «TikTokere» er en del av en større strategisk plan hvor byrået ønsker å bistå kundene med å bygge egne kanaler på appen.

Publisert Sist oppdatert

– Vi satser på å være der målgruppen er, derfor satser vi på TikTok. Og så satser vi på Torkel, Max og Marcus fordi de evner å skape innhold som engasjerer og fungerer godt på plattformen.

For å hjelpe norske merkevarer å bli mer synlig på TikTok har PR- og reklamebyrået JCP PRAD ansatt Torkel Westby, Max Dahl Svendsen og Marcus Rooth som TikTok-eksperter.

I jobben får de stor frihet til å skape kreativt innhold. Som en generasjon vokst opp med sosiale medier, har de en viktig fordel når det kommer til innholdsproduksjon. Byråleder Lars Eia Kirkholm ler når han forteller til KOM24 at det ikke er en hemmelighet at de tre nyansatte er bedre på TikTok enn ham selv.

Forventninger: Byråleder Lars Eia Kirkholm har stor tro på TikTok som en plattform for å bygge merkevare.
Forventninger: Byråleder Lars Eia Kirkholm har stor tro på TikTok som en plattform for å bygge merkevare.

– På TikTok kan du ikke kjøpe deg suksess i like stor grad som man kan på andre kanaler, så vi er avhengig av å skape unikt, engasjerende og godt innhold som fungerer, forteller Kirkholm til KOM24.

Ansettelsen er del av en større strategisk plan hvor byrået ønsker å bistå kundene sine med å bygge egne TikTok-kanaler. Da er det viktig å finne det perfekte krysningspunktet mellom merkevaren til avsenderen og hva slags inn hold som målgruppen vil se.

– Vi hjelper kundene våre med å planlegge og utvikle innholdet som skal publiseres. Alt av innholdsproduksjon planlegges nøye av oss. Samtidig må vi legge til rette for å agere raskt på trender og følge opp engasjementet i form av kommentarer og liknende fortløpende. Her er tillitsforholdet mellom kunde og byrå alfa omega.

Torkel Westby er en av tre som nettopp ble ansatt. Han syns det er tøft av byrået å ansette tre helt egne «TikTokere».

– Det er enormt kult å få jobbe med en så ny og morsom kanal. Spesielt kult er det å tenke på at vi kanskje var de første i Norge som ble ansatt som TikTokere.

TikTok-ekspert: Torkel Westby har blitt ansatt i JCP PRAD for å hjelpe kunder å bygge en kanal på TikTok.
TikTok-ekspert: Torkel Westby har blitt ansatt i JCP PRAD for å hjelpe kunder å bygge en kanal på TikTok.

En viktig kanal

Gjennom nøye planlegging og med et strategisk øye på innholdet som skapes, skal de jobbe for å lage videoer og skape innhold som treffer målgruppen.

– Plattformen håndteres som alle andre kanaler hos oss, og er en viktig del av markedsmiksen. Den største fallgruven er å kopiere innhold fra en kanal til en annen, da faller man raskt igjennom.

I følge Forbes.com var TikTok verdens mest nedlastede app i 2020. Lars forteller at TikTok er viktig for å nå ut til et bredt publikum. I Norge bruker nesten en av ti over atten år TikTok, og mange spår at kanalen vil ha samme utvikling som både Snapchat og Instagram.

–De merkevarene som prøver nye måter å nå ut på, får ofte mer igjen når alle andre skal begynne å bruke plattformene, sier Kirkholm. TikTok er allerede mye større en LinkedIn og like mange bruker appen som det er seere på TV2 Sumo.

– For Redningsselskapet -som vi jobber mye med, er det for eksempel veldig viktig å nå ut til mange, da er TikTok en viktig kanal, legger Kirkholm til.

I første omgang tror Kirkholm at brukerne på TikTok vil ha en yngre kjerne. Men han mener at den vil utvikle seg slik Facebook utviklet seg. Der var det studentene som tok i bruk de sosiale mediet først før alle andre fulgte etter.

Nyansert bilde av verden

Mange av kundene til JCP PRAD er nysgjerrige og kjenner ikke TikTok godt. Likevel er byrålederen opptatt av å utfordre dem til å bruke appen dersom det er riktig for dem. Målgruppen til mange merkevarer befinner seg der, så da burde også merkevarene være der.

– Mange tror at det kun er de aller yngste som er på TikTok, det er feil. Nesten 10 prosent av nordmenn over 18 år benytter seg av plattformen hver eneste dag. Majoriteten av brukerne er mellom 16 og 24 år, som er en målgruppe mange merkevarer ønsker å nå.

Kombinasjonen av musikk, film og humor er en viktig pekepinn på hvordan TikTok er annerledes enn andre kanaler. Til forskjell fra noen andre plattformer opplever han TikTok som mer ekte.

Til tross for kritiske røster i flere av landets medier, mener Kirkholm det først og fremst er opp til norske myndigheter å regulere dette til det beste for brukerne.

Samtidig understreker han at man ikke må være naive, følge gjeldene regler og oppfordrer til å bruke sunn fornuft.

Gjennomskuet 40-åring

Når det kommer til hvordan de skal gjøre sine kunder synlig på plattformen, er det spesielt en ting som er viktig. Innholdet må oppfattes som ekte og originalt. Selv om det er enkelt å kjøpe seg synlighet igjennom for eksempel influensere, er det lett å bli gjennomskuet.

– Å bygge opp en egen TikTok kanal basert på eget innhold krever mer. Vi må gjøre oss fortjent til hver eneste reaksjon. Til gjengjeld får man mye mer igjen enn bare å kjøpe seg til oppmerksomhet som er over på 20 sekunder.

Westby legger til at innhold som er gjennomtenkt, men også interessant er viktig for å nå ut.

– Fremover ønsker vi å fortsette å lage bra innhold. For å få til det må vi prøve å lage content med riktig budskap, og samtidig som det er noe alle har lyst til å se på. Det er veldig morsomt når vi greier å spre informasjon og underholdning som mange ser på og liker. 

– Tiden hvor 40 år gamle kreatører kan leke unge og hippe uten å bli gjennomskuet er forbi. Derfor er vi avhengig av å få innspill, inspirasjons og kunnskap fra de som kan det. Noe disse guttene har god erfaring med, skryter Lars Eia Kirkholm.

Powered by Labrador CMS