– Folk vil bli sett og hørt. De vil kjenne folkene som jobber i Q, og det ligger i vårt DNA å kommunisere personlig med forbrukerne.

Q-sjefen elsker brutalt ærlige tilbakemeldinger: – Hvis vi ikke begeistrer forbrukerne, «dør» vi

Q-sjefen svarer forbrukerne selv

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

For åtte år siden tok Q-meieriene steget fra massekommunikasjon til å kommunisere direkte og personlig med forbrukerne sine.

– Får jeg spørsmål eller kommentarer svarer jeg selv, sier Bent Myrdahl.

Brutalt ærlige tilbakemeldinger er en av grunnene til suksess. Så langt har de delt ut tolv innovasjonspriser i forbindelse med innspill de har valgt å benytte seg av.

10-15 forslag i uken

– Folk vil bli sett og hørt. De vil kjenne folkene som jobber i Q, og det ligger i vårt DNA å kommunisere personlig med forbrukerne.

Det er gjennom Facebook og SMS flest forbrukere tar kontakt.

– Det kommer litt an på temaet, og om folk har fri, da kommer det gjerne flere forslag, sier Myrdahl, som normalt sett mottar inntil 15 forslag per uke.

Det er helt utenkelig for Myrdahl å slutte med forbrukerdialog. Han trenger de brutalt ærlige tilbakemeldingene.

– Hvis vi ikke begeistrer dem, «dør» vi.

Våger mer

Hele syv av ti produkter flopper i løpet av sitt første leveår, ifølge markedssjef for Skyr, Ingrid Humlung, som i likhet med Myrdahl påpeker at de er helt avhengige av tilbakemeldinger fra forbrukerne.

– Butikkhyllene er allerede fulle av varer, så skal vi lansere noe nytt, er det viktig at det er noe forbrukeren ønsker seg, sier Humlung.

Markedssjef Infrid Humlung viser frem skjeen som fikk stryk av forbrukerne

Markedssjefen forklarer hvordan de utfordres til å tenke nytt.

– Den åpne og ærlige dialogen gjør at vi våger å ta sjanser når vi utvikler nye smaker og formater. Vi ønsker å fylle et tomrom i markedet, og er overbevist om at dette er den beste måten å lykkes for det.

Fikk stryk

Fra 3. juli blir engangsbestikk i plast forbudt, og det jobbes med å finne en fullgod erstatter for plastskjeen. For Skyr har de allerede testet ut tre- og pappskje, som begge har vist seg lite populære blant forbrukerne.

– Ingen av skjeene bestod testen. Pappskjeen fikk rett og slett stryk, sier Humlung.

Myrdahl opplyser om at de jobber med å teste ut nye skjeer nå, og at det er en vanskelig nøtt å knekke.

– Vi har ikke konkludert med noen ny skje ennå. Det er vanskelig å treffe blink med et klimavennlig produkt som har de samme egenskapene.

Utfordringen er å finne et nytt materiale som erstatter plastbestikk, uten å endre funksjonaliteten. Planen er å bli et klimapositivt meieri innen 2030.

Powered by Labrador CMS